رفتن به محتوای اصلی
x

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه : شناسایی چالش های سلامتی اولویت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به اولویت های پژوهشی دانشگاه اشاره نمود و گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برنامه های پژوهشی خود چند اولویت مهم را مدنظر دارد که نخستین آن، شناسایی و بررسی چالش های تهدید کننده سلامتی مردم استان در 10 سال آینده است.

دکتر منصور سیاوش، اولویت دوم را بررسی چالش هایی که زیست بوم استان با آن درگیر است یا در سال های آینده با آن مواجه خواهد شد، عنوان و اضافه کرد: اولویت دیگر برنامه های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایجاد و توسعه فناوری، ارتباط فناوری و صنعت، راه اندازی خط تولید و ارائه محصولات فناورانه به بازارهای داخلی و خارجی است.

دکتر سیاوش تأکید کرد: دانشگاه ها نباید فقط به عنوان مدرسه بزرگ آموزشی باشند، بلکه با انجام پژوهش به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم، توسعه خلاقیت و پاسخگو بودن به نیازهای جامعه حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه توجه به این اولویت ها نباید معطوف به یک هفته خاص مانند هفته پژوهش باشد، تصریح کرد: پژوهش های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باید در جهت کمک به خدمت گیرندگان از بخش های مختلف دانشگاه مانند درمان، بهداشت و دارو و همچنین گروه پژوهشی یعنی دانشجویان و اساتید باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه پژوهش های این دانشگاه باید کاربردی و در جهت رفع نیازها و مشکلات خدمت گیرندگان باشد، گفت: امروزه مردم با بیماری هایی مواجه هستند که مرگ و میر برخی از آن ها از کرونا نیز بیشتر است، بنابراین باید با انجام پژوهش و ارائه نتایج آن به مجموعه سیاست گذاری و تصمیم گیرندگان کشور به منظور رفع آن ها اقدام کرد.

دکتر سیاوش به بیماری ها و مسائلی مانند پوکی استخوان در میان زنان، کبد چرب، دیابت، سکته قلبی، چربی و فشارخون بالا، آلودگی هوا، آب و خاک اشاره و اضافه کرد: ما امروزه با این چالش هایی مواجه هستیم که تهدیدهای بزرگی برای سلامتی جامعه بشمار می آیند، بنابراین لازم است اطلاعات مربوط به آن ها با نگاه به آینده استخراج شود و در اختیار تصمیم گیرندگان قرار گیرد تا آن ها از این مستندات برای ارتقای سلامت و توسعه فناوری و زیست بوم کشور استفاده کنند.

وی درباره مشکلاتی که برای تحقق اهداف برنامه های پژوهشی در حوزه پزشکی وجود دارد، تصریح کرد: علاوه بر محدودیت های مالی در این زمینه با مسائلی مواجه هستیم که یکی از آن ها، آگاه سازی جامعه درباره چالش های موجود و آینده است و مورد دیگر، شرایط روحی گروه پژوهشی دانشگاه ها به ویژه دانشجویان است، زیرا اعتمادبه نفس، روحیه و امید به آینده آن ها کاهش یافته است.

دکتر سیاوش به برخی اقدام ها برای تخریب جامعه پزشکی اشاره و اضافه کرد: این موضوع و برخی برخوردهای نادرست باعث شده که دانشجویان ما امید چندانی به آینده نداشته باشند، زیرا احساس می کنند که پشتیبانی چندانی از آن ها صورت نمی گیرد.

وی به تلاش های دانشجویان پزشکی و کادر درمان و بهداشت در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: لازم است که روحیه و امید به آینده به دانشجویان و استادان پزشکی بازگردد.

دکتر سیاوش همچنین بابیان اینکه امسال 20 برنامه در هفته پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درزمینهٔ های مختلف برگزار می شود، تأکید کرد: تلاش می کنیم برنامه های پژوهشی معطوف به این هفته نباشد و در طول سال اجرا شود.

گفتنی است برنامه های هفته پژوهش از 13 تا 19 آذر با شعار با پژوهش یار اصفهان باشیم در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می شود.