رفتن به محتوای اصلی
x

کنترل و نظارت بر محصولات صادراتی اصفهان توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه/ اصفهان دارای رتبه سوم در واحدهای تولیدی کشور

شنبه 28 خردادماه، نشست خبری مطبوعاتی با حضور معاون غذا و داروی دانشگاه، مدیر روابط عمومی، مدیران ادارات غذا و دارو و جمعی از اصحاب رسانه برگزار گردید.

در این نشست دکتر اعتباری معاون غذا و داروی دانشگاه طی سخنانی اظهار نمود:  هماهنگ نمودن فعالیت های معاونت غذا ودارو در حوزه غذا، دارو، آزمایشگاه کنترل مواد غذائی، آرایشی وبهداشتی با سازمان غذا ودارو و دانشگاه علوم پزشکی بالاخص در حوزه های معاونت های بهداشتی و درمان براساس ضوابط ومقررات جاری، انجام هماهنگی های بین بخشی با محوریت استانداری، درحوزه های صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، سازمان تعزیرات حکومتی و فرماندهی نیروی انتظامی از جمله وظایف این معاونت می باشد.

وی همچنین هدایت فعالیت های مدیریت های معاونت شامل غذا، دارو و آزمایشگاه کنترل مواد غذائی درراستای قوانین و ضوابط موجود باهدف رعایت حقوق استفاده کنندگان را از خدمات این معاونت بر آحاد جامعه عنوان نمود.

دکتر محمود اعتباری ادامه داد: استان اصفهان دارای رتبه سوم در بین تعداد واحدهای تولیدی بعد از تهران و البرز می باشد، بیشتر از ۵۰ درصد صادرات در استان اصفهان انجام می گیرد، که همه در کنترل و نظارت معاونت غذا و دارو می باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه با بیان این که برای داروها برنامه توزیع به صورت کشوری وجود دارد، گفت: سهم استان میان داروخانه‌های دولتی و منتخب تقسیم می‌شود و ممکن است تا محموله بعدی برسد، یک دارو تمام شود؛ ضمن این که شرکت سازنده داروها نیز قابل جایگزین است.

وی افزود: تعداد داروهایی که کمبود واقعی دارند، محدود و نزدیک ۲۰ قلم است که ماهیانه به سازمان اعلام می‌شوند و البته این داروها مربوط به چند بیماری محدود است.

دکتر اعتباری در خصوص قیمت داروها، تصریح کرد: به طور کلی امسال قیمت دارو به دلیل اختصاص ارز ترجیحی، تغییری نکرده و البته ممکن است قمیت دارویی بر اساس تعهدات بیمه تغییر کند یا بر اساس نظر کمیسیون نظارت داروها تغییر داشته باشد که باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد که یک مورد آن داروهای تالاسمی بود.

در ادامه مهندس مرجان هادیان، مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا  و دارو در خصوص افزودنی به آردها بیان داشت: این که چرا نانوایی‌ها از افزودنی‌هایی مثل جوش شیرین استفاده می‌کنند، در حیطه مسوولیت معاونت بهداشت است، ولی جلسات متعددی با همکاران در این حوزه، به خصوص آموزش برای متصدیان نانوا‌ها داریم تا با آردی که دریافت می‌کنند بهترین پخت را داشته باشند.

مهندس هادیان همچنین در خصوص افزودنی به آرد، گفت: هیچ افزودنی به جز غنی‌سازی آهن و اسید فولیک که نظارت آن به عهده همکاران ما است به آرد مجاز نیست و این فرآیند نظارت هر ۲ ماه یک‌بار انجام‌ می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در خصوص نظارت بر محصولات مانند سوسیس و کالباس و محصولات گلخانه‌ای نیز گفت: در خصوص بحث سوسیس و کالباس به دلیل حساسیتی که وجود دارد، به غیر از بازرسی‌های متداول، بحث تشدید نظارت را داریم و در این بخش نوع تخلف را با روش pcr  که نوع گوشت به کار رفته را تشخیص مشخص می‌کند، احراز می‌کنیم.

مهندس هادیان با اشاره به این که پایش محصولات کشاورزی هر سال انجام می‌شود، بیان کرد: آزمایش‌های تخصصی در زمینه آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین و طیف وسیع محصولات انجام‌ می‌شود که نتایج را به سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنیم و اگر موارد تخلفی باشد، سریعاً توسط وزارت بهداشت به سازمان جهاد‌ کشاورزی اعلام‌ می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با بیان این که وجود سم در‌ محصولات کشاورزی تخلف نیست، ادامه‌ داد: میزان باقی مانده این سموم در مواد غذایی و زمان استفاده از این سم مهم است و اگر به درستی استفاده شده باشد، زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد باقی مانده آن به حد مجاز رسیده که برای هر سم متفاوت است و نیاز است آموزش استفاده از سموم به کشاورزان داده شود.

سپس دکترالهام جهانمرد، مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دارو، در ارتباط با وظایف و مسئولیت های مدیر آزمایشگاه غذا و دارو در این معاونت گفت: این واحد  شامل آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو استان اصفهان و همچنین مرجع قانونی در زمینه انجام آزمون های شیمیایی و فیزیکی و میکربی و سم شناسی بر روی انواع محصولات غذایی آرایشی و بهداشتی بر اساس استانداردهای ملی ایران و دستورالعمل ها، بخشنامه های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و پروانه ساخت محصول و مراجع بین المللی از قبیل FCC وUSP می باشد.

وی افزود: این آزمایشگاه قابلیت اطمینان به نتایج و ردیابی داده‌های آزمون از طریق ارائه خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و به کار‌گیری رویه‌های حرفه‌ای مناسب و روش‌های استاندارد ملی و بین‌المللی و بر اساس الزامات استاندارد بین‌المللی ISO/IEC 17025:2005 را دارا می باشد.

دکتر جهانمرد بیان نمود: در آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی این معاونت، نیروی های متخصص کارشناس، کارشناس ارشد و Ph.D در رشته های میکروبیولوژی، صنایع غذایی، شیمی، پلیمر، ٰشیمی تجزیه، سم شناسی، علوم تغذیه، زیست شناسی و شیمی آلی، که در طرحهای اجرایی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی مستقل یا مشترک با مراکز دانشگاهی و پژوهشی شرکت نموده اند، فعالیت می نمایند. 

سپس دکتر عباس آزادبخت، رئیس اداره نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور، در ارتباط با این واحد گفت: از فعالیت های این کمیته پردازش اطلاعات نسخ پزشکان، ارسال گزارشات تحلیل شده شاخص های داروئی پزشکان، بررسی اصل نسخ پزشکان به صورت اتفاقی و هدفمند، مکاتبه ویژه با پزشکان با توجه به نحوه تجویز دارو، برگزاری جلسات آموزشی چهره به چهره برای پزشکان، پایش و بازآموزی پزشکان آموزش دیده، برگزاری سمینارهای فصلی بازآموزی تجویز منطقی دارو، انجام طرح های پژوهشی به منظور یافتن راهکارهای مداخله ای، ارتقا فرهنگ و آگاهی عمومی جامعه نسبت به مصرف منطقی دارو از طریق رسانه های جمعی، چاپ پوستر، پمفلت و متون آموزشی می باشد.

همچنین مهندس ریحانه فرخی، مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی، در ارتباط با وظایف این واحد به موارد زیر اشاره نمود:

-  مدیریت و برنامه ریزی جهت پیاده سازی وظایف ابلاغی وزارت متبوع منطقه تحت پوشش

- صدور و تمدید پروانه ساخت تجهیزات پزشکی دارای کلاس خطر A و B

- نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی در سطح تولید، توزیع و عرضه

-  پیشگیری و مبارزه با قاچاق تجهیزات پزشکی

- نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی مصرفی در موسسات پزشکی، مراکز درمانی و درمانگاهی

- نظارت های حوزه تولید تجهیزات پزشکی در سطح عرضه (PMQC) ، مشکلات کیفی و حوادث ناگوار (MDR)

در حوزه تامین ماسک برای کشور در استان اصفهان ۳ واحد تولیدی بزرگ ماسک بود ، که تامین ماسک را در کشور بر عهده داشت، و تمام کشور را در دوره کرونا تامین کرد، که خود کار بزرگی در این حوزه بود.

شایان ذکر است  در پایان مسئولین و مدیران معاونت غذا و دارو دانشگاه اعلام نمودند اگر مردم شاهد مشکلی در در زمینه مواد غذایی، آشامیدنی، ارایشی و بهداشتی بودند، فورا اطلاع دهند، معاونت غذا و دارو تا مرحله نتیجه و اعلام به شاکی همراه آنها خواهد بود. همچنین همشهریان علاوه بر سامانه شکایت می توانند با شماره تلفن ۳۷۹۲۴۸۵۰ شکایت های خود را در ارتباط با غذا و دارو با این شماره تماس بگیرند.

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)