رفتن به محتوای اصلی
x

معاون غذا و داروی دانشگاه: 366 قلم دارو در طرح دارویار مشمول بیمه شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با اجرای طرح کشوری دارویار 366 قلم دارو که قبل از اجرای طرح بیمه نبود تحت پوشش قرار گرفت و 119 قلم داروی بدون نسخه (پرمصرف) بیمه شد.

دکتر محمود اعتباری در گفتگو با خبرنگار وبدا اظهار داشت: طرح دارویار از 23 تیرماه به منظور اصلاح یارانه دارو و انتقال آن از صنایع داروسازی به مصرف‌کننده(بیمار) در سراسر کشور اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه در طرح دارویار تغییر قیمت داروهای تولید داخل را داریم ( البته به جز داروهای پر مصرف و مکمل‌ها )، گفت: در این طرح چنانچه داروهای پرمصرف با نسخه خریداری شود حتی قیمت نسبت به قبل از اجرای طرح کمتر خواهد بود .

معاون غذا و داروی دانشگاه ادامه داد: در قالب این طرح 366 قلم دارو که قبل از اجرای طرح بیمه نبود تحت پوشش قرار گرفت و 119 قلم داروی بدون نسخه(پرمصرف) هم بیمه شد.

وی در خصوص آغاز چراغ خاموش طرح دارویار و اجرای یک هفته‌ای آن گفت: اگر طرح قبل از اجرا، رسانه ای می شد به طور قطع سودجویان با خرید بیش از حد دارو و ذخیره‌سازی آن سبب  کمبود دارو در جامعه  می‌ شدند .

دکتر اعتباری با اعلام اینکه داروهای خارجی در این طرح افزایش قیمت نخواهند داشت، گفت: اگر در گذشته بیماران تحت پوشش بیمه در هر نسخه دارویی شامل 30 درصد یارانه دولت می‌شدند در طرح دارویار اگر چه افزایش قیمت دارو را شاهدیم اما با پوشش کامل بیمه‌ای در واقع بیمار همان مقدار پول را پرداخت می‌کند.

وی با اعلام اینکه 3 دهک اول جامعه به صورت خودکار تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، و هزینه داروی آنها رایگان می‌شود، همچنین تمام افراد فاقد بیمه می توانند با ثبت نام در سامانه بیمه سلامت به صورت رایگان بیمه شوند و دهک‌های بالای جامعه نیز برای ارزان تمام شدن قیمت دارو باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: در طرح دارویار بیش از 6 میلیون نفر از سه دهک جامعه بیمه شدند.

وی از افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت داروهای داخلی به طور میانگین خبر داد و اعلام کرد: دلیل کمبود دارو، مشکلات اقتصادی صنایع داروسازی است که با افزایش قیمت دارو در طرح دارویار شاهد رونق تولید دارو در صنایع داروسازی خواهیم بود.

دکتر اعتباری ، افزایش رشد صادرات رسمی دارو، حذف قاچاق دارو ، اصلاح الگوی مصرف دارو و پیشگیری از خوددرمانی و مصرف دارو با نسخه را از مزایای طرح دارویار دانست و اضافه کرد: بیشترین قاچاق دارو را به کشور افغانستان و چند کشور همجوار داشتیم .

وی دارو را در تمام دنیا یک کالای گران قیمت خواند که  دولت‌ها بابت خرید آن به بیماران یارانه پرداخت می‌کنند و با طرح دارویار، یارانه دارو به بیمار و ازطریق پوشش بیمه‌ای تعلق می گیرد.

وی همچنین  گفت: در این طرح  بیمار با یک بار مراجعه به پزشک و دریافت نسخه الکترونیک میتواند تا سه بار بدون مراجعه مجدد به پزشک دارو دریافت کند.

معاون غذا وداروی دانشگاه از وجود 10 کارخانه داروسازی در استان خبر داد وخاطرنشان کرد: 97 درصد داروها در کشور فرموله و تبدیل به قرص، کپسول و شیاف و سایر اشکال دارویی می‌شوند و تنها 3 درصد داروها فرموله شده از خارج وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اتباع خارجی که مجوز قانونی دارند نیز مشمول طرح دارویار می‌شوند، ادامه داد: از آنجا که درمان هر بیمار براساس داروی خاص و دوره مشخص انجام می شود لذا پزشک متناسب با  دوره‌ای که تشخیص داده ، دارو تجویز می‌کند ولذا از مصرف خودسرانه و بی رویه دارو هم جلوگیری می شود.

دکتر اعتباری با اعلام اینکه در طول یک هفته که از اجرای طرح می گذرد طی بازرسی‌های انجام شده، شکایت یا مشکلی  از تغییر قیمت‌ داروها گزارش نشده است و آرامش لازم در جامعه برقرار است، گفت: اصلاح قیمت دارو به صورت مرحله به مرحله اجرایی خواهد شد.

وی پایداری طرح دارویار را منوط به تامین بودجه و اعتبار آن از سوی سازمان برنامه وبودجه عنوان کرد و گفت: بیماران از طریق سه بیمه خدمات درمانی(سلامت)، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح شامل طرح دارویار می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: در طرح دارویار مطالبات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سوی تامین اجتماعی تسویه و بدهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شرکت های دارویی تسویه خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت: چنانچه بیماران شکایتی در حوزه دارو دارند با تماس با شماره تلفن  190 گزارشات خود را ارائه و پاسخ دریافت کنند.

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)