رفتن به محتوای اصلی
x

معاون بهداشتی دانشگاه: دستمان در برخورد با متخلفان باز است/ ​​​​​​​تغییر استراتژی مقابله با کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر، دستمان در برخورد با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، باز است، گفت: اکنون نظارت‌ها ارشادی تنبیهی است.

دکتر کمال حیدری دوشنبه ۱۶ تیرماه در نشست خبری اطلاع رسانی موج دوم کرونا در مرکز بهداشت استان اصفهان، بر ضرورت تغییر استراتژی موجود در استان در مواجهه با کرونا تاکید و اظهار کرد: باید بر اساس وضعیت موجود استراتژی را عوض کنیم. تصور اولیه در مورد این ویروس این بود که با افزایش گرما، شدت بیماری کمتر شود، اما دیدیم که وضعیت شهرهای گرمسیر قرمز شد و معادلات را بهم زد.

وی در ادامه افزود: در پاییز سال جاری وضعیت بدتری را تجربه می کنیم و باید با تدبیر بیشتری آماده باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه هنوز واکسن این بیماری کشف نشده و تا زمانی که به دست ما برسد طول می کشد، تصریح کرد: باید برای مقابله با این ویروس جدی تر برخورد کنیم. پروتکل های بهداشتی ایران برای مشاغل تدوین شده تا هم فعالیت ها انجام شود و هم اینکه از خطر جلوگیری شود.

به گفته رئیس مرکز بهداشت استان فعلا ماسک یکی از بهترین راه های جلوگیری از ابتلا به این ویروس است. ماسک جلوی ذرات ویروس را می گیرد و حتی اگر یک پارچه ساده هم باشد، برای پیشگیری مناسب است.

وی افزود: هرچه سرعت اپیدمی بیشتر باشد، باید استراتژی را مدام تغییر داد. همه ساز و کارها فراهم شده و در حال حاضر بحران های روزهای اول مانند کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده طی شده است.

دکترحیدری در مورد استفاده از ماسک به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس، گفت: هرکسی باید چند ماسک پارچه ای داشته باشد، مدام بشوید و اتو کند و دوباره استفاده کند. در کنار آن، رعایت فاصله اجتماعی هم اهمیت دارد. خوشبختانه این فرهنگ در مساجد رعایت شد و باید این موضوع به مطالبه مردمی تبدیل شود.

دکتر حیدری تاکید کرد: باید جامعه سلامت روان هم داشته باشد. تالارها و مسئولان آنها باید خودشان را متعهد به تذکر و رعایت بداند، اما متاسفانه خیلی مواقع پروتکل را می‌گیرند و کارشان را شروع و بعد دیگر رعایت نمی کنند. هر کسی باید خودش احساس مسئولیت کند.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد تا سال آینده با این وضعیت روبه رو هستیم، تصریح کرد: مهم فرهنگ عمومی و مطالبه مردمی است. روزهای اول نیروهای مردمی به میدان آمدند و سعی کردند کمک کنند. اکنون نیز نیاز داریم مردم خودشان رعایت کنند. در تعهد اجتماعی گاهی جدی نمی گیریم مانند قهوه خانه ای که بعد از باز شدن، قلیان دست مشتری می دهد و یا محل های تجمع و پر رفت و آمد که باید نظارت ها جدی تر شود.

معاون بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: همکاران ما و سایر دستگاه ها موظف شدند از ظرفیت نظارتی استفاده کنند، وضعیت ادارات و بانک ها نیز باید جدی تر گرفته شود.

دکتر حیدری با تاکید براینکه دغدغه اصناف را داریم، خاطرنشان کرد: در اوج تحریم با کمک مردم بسیاری از مشکلات مانند ماسک و مواد ضدعفونی رفع شد. آموزش ها به سمت مجازی رفت و البته دولت الکترونیک هم باید تقویت شود و برای اینکار باید زیرساخت ها فعال تر شود.

وی افزود: متاسفانه با افزایش بی خیالی مردم نسبت به پیشگیری از این بیماری، می بایست حساسیت ها را بیشتر کرد. اکنون همان دغدغه اسفندماه را داریم و بیمارستان ها روزانه پذیرش زیادی از بیماران کرونایی دارند، میزان جراحی ها کمتر شده و در عوض ظرفیت پذیرش کرونا افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی، کمترین دغدغه را در صنعت داریم. اکنون صابون مایع همه جا موجود است، اما باید استفاده از شیرپدالی را نیز ترویج دهیم.

وی اضافه کرد: برای موفقیت باید سناریو از پیش تعیین شده داشته باشیم و برای محرم نیز در حال تدوین سناریو هستیم. برای برخی موارد به تصمیم کشوری نیاز است نه می توانیم بگوییم، می شود مراسم را برگزار کرد و نه می توانیم بگوییم نمی شود، اکنون منتظر تصمیم کشوری هستیم.

وی افزود: در مورد وضعیت فعالیت تالار، مترو و طرح زوج و فرد تصمیم کشوری بود. ما نامه نوشتیم حتی برای تاخیر برخی بازگشایی ها درخواست داده ایم، اما منوط به تصمیم کشوری است. تصمیمات باید به روز باشد اما همچنان بسیاری از تصمیمات در اختیار ما نیست، دستمان برای برخورد با کسانی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، باز است و اجازه داریم، اما مباحث اجتماعی هم باید درنظر داشت. نظارت ها قبلا ارشادی و اکنون ارشادی و تنبیهی است.

دکتر حیدری خاطرنشان کرد: هرچه عدد مبتلا بالاتر باشد خوشحالی ما بیشتر است، زیرا در این صورت بحران را پشت سر گذاشته و به وضعیت ثابت تری می رسیم. مانند برخی استان ها که بعداز وضعیت قرمز اکنون در شرایط بهتر قرار دارند.

به گفته وی تب سنجی ضرورتی ندارد و خود مراقبتی بسیار کارسازتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه قرنطینه در منزل بسیار مهم است، اظهار کرد: زمانی که یک نفر به کرونا مبتلا می شود، بیش از ۳۰ درصد احتمال ابتلای اطرافیان وجود دارد، باید حساس بود. خیلی افراد قرنطینه را رعایت نمی کنند، اما افراد ۱۴ روز را باید با حس مسئولیت رعایت کنند.

دکتر حیدری تاکید کرد: ۲۱۰ نفر از حوزه علوم پزشکی و ۱۰ اکیپ نیروی انتظامی در اماکنی که دغدغه بیشتری دارد، مانند دفاتر پیشخوان و رستوران ها ورود کرده اند.

وی با بیان اینکه تمام بیمارستان های استان را درگیر کرونا نکردیم، اظهار کرد: باید پاسخگوی نیاز درمانی مردم هم باشیم. نمی گوییم مطب ها بسته باشد، اما باید پروتکل های بهداشتی به طور کامل رعایت شود.