رفتن به محتوای اصلی
x

مصاحبه/ کمبود ویتامین D خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد/ از مصرف خودسرانه پرهیز کنید

گفتگو با سیدمرتضی صفوی متخصص تغذیه و علوم غذایی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

سیدمرتضی صفوی متخصص تغذیه و علوم غذایی در خصوص مصرف ویتامین D گفت: اصل ویتامین دی در اثر قرارگرفتن در معرض نور خورشید توسط بدن ساخته می شود و در خوراکی های دریایی مانند ماهی و میگو به وفور و برخی سبزیجات و لبنیات به میزان اندک یافت می شود.

وی افزود: به دلیل اینکه میزان دریافت این ویتامین از طریق خوراکی هایی مانند ماهی و میگو که مملو از ویتامین دی هستند کم است، بنابراین به صورت مکمل برای کسانی که دچار کمبودند، استفاده می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مکمل های ویتامین دی به صورت قرص های خوراکی و داروی تزریقی در دسترس هستند، تصریح کرد: این مکمل در دوزهای مختلف تجویز می شود که امروزه به صورت یک عدد قرص ۵۰ هزار واحدی بنا به تشخیص پزشک، به صورت هفتگی، دوهفته یکبار و یا ماهی یکبار تجویز می شود.

این متخصص تغذیه و علوم غذایی تاکید کرد: میزان مناسب ویتامین دی در بدن بین ۵۰ تا ۷۰ است، به این معنی که کمتر از ۵۰، نیاز به مصرف مکمل دارند و هرچه میزان ویتامین دی بدن از ۵۰ کمتر باشد نیاز به مصرف بیشتر می شود که بر اساس تجویز پزشک انجام می شود.

دکتر صفوی در خصوص تفاوت قرص خوراکی با داروی تزریقی ویتامین دی، گفت: قرص و آمپول این مکمل تفاوتی ندارند و تنها میزان جذب از طریق تزریق سریعتر است و برای کسانی که از کمبود شدید این ویتامین رنج می برند توصیه می شود، درحالیکه تاثیر هر دو نمونه دارو یکسان است.

وی با تاکید براینکه ویتامین دی برای بالابردن سیستم ایمنی بدن ضروری است، اما از مصرف خودسرانه این ویتامین باید اجتناب کرد، خاطرنشان کرد: مصرف زیاد ویتامین دی به دلیل اینکه محلول در چربی است، منجر به مسمومیت در کبد می شود و به قلب و کلیه آسیب می زند باید حتما بر اساس توصیه پزشک مصرف شود.

دکتر صفوی با اشاره به تحقیقات پزشکی اظهار کرد: کمبود ویتامین دی ایمنی بدن را پایین می آورد و تحقیقات نشان داده اغلب کسانی که به دلیل کرونا فوت شده اند، میزان ویتامین دی پایین تری داشته و این نشان دهنده این است که کمبود ویتامین دی امکان بالقوه ابتلا به کروناویروس را تشدید می کند.