رفتن به محتوای اصلی
x

مجوز استخدام 30 هزار پرستار در دستور کار وزارت بهداشت

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: مجوز استخدام 30 تا 50 هزار نفری از پرستاران در دستور کار وزارت بهداشت است که نهایی شدن آن مژده خوبی برای جذب پرستارانی است که در دوران کرونا به کار گرفته شده اند.

دکتر عباس عبادی در نشست خبری که در حاشیه دهمین جشنواره فرهنگی ورزشی پرستاران کشور در اصفهان برگزار می شود، اظهار داشت: سالانه وزارت بهداشت  بدنبال بازنشسته شدن بخشی از کارکنان نظام سلامت از یکسو و در راه ‌اندازی بیمارستان‌های تازه تاسیس از سوی دیگر مجوز استخدام نیروهای جایگزین را صادر می‌کند که امسال 10 هزار و 800 تخت جدید بیمارستانی اضافه شده و لذا نیاز به استخدام 100 هزار نفری کارکنان سلامت است و 40 درصد آن سهم نظام پرستاری می باشد .

وی بیان داشت: طی سالهای 98 و 99 دو بار مجوز استخدام در وزارت بهداشت داشته ایم که در مجموع 55 هزار نفر جذب شدند و 40 درصد از این تعداد سهم نظام پرستاری بوده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: به دنبال قانون تبدیل وضعیت مربوط به جامعه ایثارگران، 66 هزار نفر از کارکنان حوزه سلامت تبدیل وضعیت شدند که پرستاران را نیز شامل شد.

وی با بیان اینکه یک سوم پرستاران کمتر از 5 سال سابقه فعالیت دارند که نشان از استخدام پرستاران در سالهای اخیر است، افزود: طی دو سال گذشته 120 هزار نفر به استخدام وزارت بهداشت در آمدند که همانگونه که گفته شد 40 درصد آن سهم پرستاری بوده است.

دکتر عبادی گفت: در سال  جدید دو مسیر متفاوت برای جذب و استخدام کارکنان در حال پیگیری است، اول قانون ساماندهی استخدام کارکنان دولت است که برای نخستین بار در صحن علنی مجلس مطرح و از سوی کمیسیون اجتماعی در حال پیگیری است و با عملیاتی شدن آن شاهد تحول بزرگی خواهیم شد، مسیر دوم همان استخدام سالانه وزارت بهداشت برای جایگزینی بازنشستگان و تامین کادر بیمارستان‌های جدید است.

وی آمار رسمی پرستاران بالینی را 206 هزار نفر اعلام کرد که شامل پرستاران اتاق عمل، کمک پرستار و خدمات مستقیم بالینی اند . وی همچنین  افزود: اگر تعداد پرستاران خارج از این حوزه، معاونت بهداشتی و حوزه ستادی را نیز اضافه کنیم جمعیت آنها به 250 هزار نفر می‌رسد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: بالغ بر 300 پرونده از شهدای سلامت به بنیاد شهید ارجاع داده شد و 50 درصد شهدای سلامت از پرستارانی هستند که  طی دو سال کرونا در راستای خدمت به بیماران جان خود را از دست دادند . در همین راستا تاکنون تعداد 230 پرونده تایید نهایی شده است.

دکتر عبادی با اشاره به اینکه پس از 15 سال، تعرفه گذاری خدمات پرستاری در ردیف اعتباری وزارت بهداشت قرار گرفت و عملیاتی شدن آن از اول دی‌ماه خواهد بود، گفت: تا پایان شهریورماه نخستین مدل پرداختی به پرستاران به روش جدید را خواهیم داشت .

وی گفت: پرداختی ها به پرستاران طی سه مدل انجام می‌گیرد که از اول دی ماه حقوق ها بر اساس دستورالعمل رسیدگی به اسناد خواهد شد و وزارت بهداشت، سازمان بیمه و سازمان برنامه و بودجه  با پرداخت یک سوم از اعتبارات در نظر گرفته شده برای حقوق پرستاران موافقت کردند.

  • 2 و نیم پرستار به ازای هر 24 ساعت بر بالین بیمار دیده شد

رئیس کل نظام پرستاری کشور گفت: بر اساس استانداردهای دنیا، در هر 24 ساعت باید 4 پرستار در نظر گرفته شود که سال 92 بر اساس جمعیت پرستاران، استاندارد معقول در ایران دو و نیم  پرستار در یک شبانه روز دیده شده است .

دکتر محمد میرزابیگی در حاشیه دهمین جشنواره فرهنگی ورزشی پرستاران در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اکنون به ازای هر 24 ساعت، 1.8  پرستار حرفه ای و0/7 کمک پرستار دیده شده که جمعا 2/5 پرستار می شود.

ولی آنچه اکنون در حال اجرا است  1.2 پرستار به ازای هر 24 ساعت داریم و 0/9 کمک پرستاران هستند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در حال حاضر پرستاران 4 برابر ظرفیت خود در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کند تا  تعویق و تاخیری در خدمات نظام سلامت بوجود نیاید.

وی خواستار اجرای درست قانون شد و افزود: پرستاری یکی از مشاغلی است که تعطیل‌بردار نیست و در هر پیشامد و بحرانی که همه اقشار تعطیل می شوند آنها بر سر کار حاضرند و باید با پرداخت سختی کار ضریب امنیتی برای آنها فراهم ساخت.

دکتر میرزابیگی با بیان اینکه از شهریورماه حقوق پرستاران به روش جدید و با ثبت خدمات پرستاری و کارانه مشخص و این عدد ضربدر ماه های عقب مانده می‌شود، اضافه کرد: حقوق محاسبه شده در چند مرحله پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه حقوق پرداختی شهریورماه جدا از کارانه‌ پرستاری است، ادامه داد: منابع لازم برای پرداختهای پرستاران پیش بینی شده است به طوری که سه تا 375 میلیارد تومان مربوط به قبل از سال و حقوق معوقه آنها است و برای امسال 5 هزار و 200 میلیارد تومان برای حقوق پرستاران و 6 هزار و 200  میلیارد تومان نیز برای کارانه  دیده شده است.

رئیس کل نظام پرستاری استان اصفهان با اشاره به اینکه از سال 1402 تعرفه ها بر اساس 3 تا آئین نامه خواهد بود، گفت: آیین نامه ثبت خدمات در HIS پرستاران ، آیین نامه رسیدگی به اسناد، آیین نامه باز توزیع که یکی از بهترین آئین نامه ها است.

وی با اشاره  به اینکه جداولی در فضای مجازی در ارتباط با تعرفه خدمات پرستاری منتشر می شود که هیچ یک از آنها درست نیست، گفت: برای پرستاران بالینی بسته های خدمتی تعریف شده است که پس از اعمال قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری امکان تغییر و تبدیل آن وجود دارد.

دکتر میرزا بیگی با اعلام اینکه تمام تعرفه های پرستاران که در بخش های مختلف تعریف شده در قالب یک سرانه تعریف می شود، گفت: تمام زیرساخت های اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری فراهم شده است و چنانچه فردی بر اساس قانون روشی بهتر از آنچه ارائه شده،  پیشنهاد دارد اعلام کند تا پس از تایید با اسم خود فرد به اجرا در آید.

وی گفت: تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید 15 سال پیش اجرایی می‌شد که به علت فرصت سوزی عملیاتی نشده است.

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)