رفتن به محتوای اصلی
x

شورای توسعه و علوم فناوری سلولهای بنیادی به میزبانی دانشگاه

سه شنبه 7 تیرماه، شورای توسعه و علوم فناوری سلولهای بنیادی با حضور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، عضو هیات رئیسه پیوند سلول های بنیادی خونساز آسیا و اقیانوسیه، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل و مدیر فناوری، تجاری سازی و بازار، در محل تالار شهید دکتر بهشتی دانشگاه برگزار شد.

در این شورا که معاونین دانشگاه، روسای دانشکده ها، رییس بنیاد نخبگان و جمعی از اعضای هیات علمی نیز شرکت نمودند، دکتر شیرانی طی سخنانی ضمن خیر مقدم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و سالگرد شهادت آیت اله دکتر شهید بهشتی، به موضوع اهمیت تبدیل علم به فناوری و صنعت پرداخت و حمایت های همه جانبه سیاستگزاران کلان کشور در حیطه مالی، اعتبارات و ارتقای آیین نامه ها را خواستار شد.

وی بیان کرد: با توجه به حمایت و توجه ویژه مقام معظم رهبری نسبت به دانشمندان و نخبگان، نقش دانشگاه ها در برنامه توسعه هفتم بایستی پررنگ و مورد توجه قرار بگیرد.

رییس دانشگاه همچنین بزرگترین دستاورد انقلاب را بحث ارتقای نظام سلامت و افزایش امید به زندگی افراد به 75 سال عنوان کرد.

 دکتر سیاوش معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز به فعالیت بیشتر در حوزه سلولهای بنیادی اشاره نمود و گفت: باید با سرعت بیشتری در این راه گام برداریم چراکه با تمام ظرفیت ها و توانمندیهایی که هست در مقیاس کشوری، باید سهم بیشتری را داشته باشیم.

وی به بیان پیشرفت های مهم استان اصفهان در حوزه سلولهای بنیادی پرداخت و تصریح کرد: از نظر منابع انسانی در حال حاضر تعداد 28 نفر در مقطع دکتری و 12 نفر در مقطع ارشد مشغول به تحصیل می باشند. همچنین تا کنون 32 طرح در این خصوص اجرا شده که 15 طرح دیگر هم در حال اجرا می باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه از فعالیت 6 آزمایشگاه فعال در حوزه سلولهای بنیادی در استان اصفهان خبر داد که از این تعداد 10 مرکز تحقیقاتی مرتبط با فعالیت پژوهشی سلولهای بنیادین در حال کار می باشند.

دکتر سیاوش در ادامه به 36 مقاله منتشر شده، 2 ثبت اختراع، 3 شرکت دانش بنیان و .... در حوزه سلولهای بنیادی اشاره نمود.

دکتر مرتضی حیدری معاون درمان دانشگاه نیز در سخنرانی خود، سلولهای بنیادی را بعنوان انقلاب چهارم پزشکی  یاد کرد که اساس و پایه رشته های مختلف پزشکی می باشد .

وی افزود: علیرغم همه دستاوردها و فناوریهای شکل گرفته، اما کماکان بیماری هایی وجو دارد که هنوز بشر نتوانسته راهکارو درمانی برایش پیدا کند، لذا همین موضوع سلولهای بنیادی می تواند راه نجات و درمان بسیاری از این بیماری های صعب العلاج باشد.

گفتنی است در این جلسه دکتر حمیدیه و دکتر بقایی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل طی سخنرانی خود به تشریح سند ملی علوم و فناوری سلولهای بنیادی، فرآیندهای ستاد توسعه علوم و فناوری سلولهای بنیادی، وجه ممیزه مراکز جامع ساختاری در راستای مراکز علمی نسل سوم و چهارم، میزان رشد کشور براساس تولید علم در جهان  و برقراری ارتباط با متخصصین ایرانی مقیم خارج و جذب آنان به مراکز علمی و فناوری داخل کشور پرداختند.

همچنین مسئولین و کارشناسان ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی به همراه دکتر سیاوش از کیلین روم (خانه پاک ) معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه دیدن نمودند.