رفتن به محتوای اصلی
x

سخنگوی دانشگاه: نقطه قرمز در استان نداریم/25 درصد جمعیت استان واکسن نزده اند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان حدود ۵۰ درصد نسبت به یک ماه اخیر کاهش یافت و با توجه به وضعیت موجود، نشانی از ورود به پیک ششم در این خطه نیست.

دکتر پژمان عقدک طی گفتگویی اظهار داشت: روند کاهشی یا افزایشی کرونا بر پایه چند شاخص از جمله تعداد کل بستری‌ها به نسبت ترخیصی‌ها، بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ و میرها سنجیده می شود که بر این اساس در یک ماه گذشته با شیب کُند رو به پایین در سه شاخص مذکور مواجه بودیم.

سخنگوی دانشگاه با بیان اینکه تعداد ترخیص‌ها نسبت به بستری‌‎های جدید کرونا بیشتر است، اظهار داشت: این آمار نشان از بهبودی وضعیت کرونا در استان دارد.

به گفته وی، تعداد مرگ و میرهای قطعی و مشکوک بر اثر کرونا از یک ماه گذشته تاکنون بطور میانگین ۱۲ نفر در روز بوده است که جای امیدواری برای کاهش آن دارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد بیماران بستری دارای علائم کرونا در بیمارستان ها و بخش مراقبت های ویژه نسبت به یک ماه گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: هم اکنون تعداد بیماران دارای علائم کرونا بستری در بیمارستان های استان بالغ بر ۹۱۴ نفر است .

دکترعقدک با بیان اینکه ۱۸۲ بیمار دارای علائم کرونا در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند، ادامه داد: تعداد کل بهبودیافتگان از کرونا از ابتدای همه گیری بیماری کووید ۱۹ تاکنون بالغ بر ۱۲۰ هزار و ۸۵۶ نفر در استان اصفهان ثبت شده است.

۷۴ درصد افراد بالای ۱۲ سال دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند

وی واکسیناسیون را یکی از حربه‌های مهم برای مقابله با کرونا خواند و گفت : بالغ بر ۷۴ درصد افراد بالای ۱۲ سال استان اصفهان دُز اول و ۵۷ درصد دز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

دکتر عقدک خاطرنشان کرد: ۶۷ درصد افراد ۱۲ تا ۱۸ سال دز اول و 40 درصد از آنها دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

سخنگوی دانشگاه در مورد پیش بینی پیک ششم کرونا برای اصفهان، گفت: در حال حاضر برای استان اصفهان از ورود پیک ششم خبری نیست، به دلیل اینکه پوشش رنگ آمیزی نقشه استانی شرایط خوبی پیدا کرده است و نقطه قرمز در استان نداریم، در حال حاضر دو شهرستان در وضعیت آبی و سه شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و مابقی شهرستان ها زرد است و از نظر رنگ بندی شرایط خوبی داریم، علائم و نشانه وارد شدن به پیک ششم کرونا در استان وجود ندارد.

وی در مورد نوع واکسن های تزریق در مراکز تجمیعی واکسیناسیون، افزود: واکسن های سینوفارم، پاستور، برکت، آسترازنکا و اسپوتنیک در مراکز واکسیناسیون به همشهریان تزریق می شود و واکسن فخرا به عنوان فاز سوم بالینی در استان است و به عنوان واکسن قطعی نیست و در حال حاضر در دو یا سه مورد مرکز واکسیناسیون منتخب این واکسن تزریق می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه وضعیت کشورهای همجوار ایران از جمله روسیه و ترکیه در زمینه کرونا نگران کننده و در استان های همجوار اصفهان تعداد مبتلایان به کرونا رو به افزایش است بنابراین مصون ماندن از پیک ششم دور از انتظار است.

پیک آنفلوانزا نداریم/ توزیع واکسن در سیستم دولتی و داروخانه ها

دکتر عقدک در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا در استان گفت: هر سال تعدادی واکسن آنفلوانزا در سیستم دولتی و تعدادی هم در داروخانه ها برای شهروندان توزیع می شود، امسال در سیستم دولتی از یک ماه قبل قریب به 30 الی 35 هزار واکسن آنفلوانزا در سیستم بهداشت و درمانی توزیع شده است و معادل همین تعداد هم در بخش خصوصی توزیع صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای آوردن میزان واکسن بیشتر آنفلوانزا آزاد است، به دلیل شرایط کرونایی که وجود دارد برخی افراد که سال های قبل تمایلی به تزریق واکسن آنفلوانزا نداشته اند، احتمال دارد امسال تمایل به تزریق این واکسن داشته باشند و شهروندان می توانند از بخش خصوصی این واکسن را برای تزریق تهیه کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد شیوع بیماری آنفلوانزا در استان اصفهان، گفت: امسال نسبت به سال قبل پیکی در مورد شیوع بیماری آنفلوانزا نداریم و آمار کمتر از سال های قبل است.