رفتن به محتوای اصلی
x

رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان: بایستی آگاهی مردم را در جهت پایش و کنترل بیماری دیابت افزایش دهیم


رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان در نشست خبری  که به مناسبت روز جهانی دیابت(۲۳ آبان ماه) برگزار گردید، آمار مبتلایان به بیماری دیابت را بسیار در حال افزایش عنوان و اظهار نمود: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال یا دچار دیابت هستند و یا در معرض دیابت قرار دارند.
دکتر محمدعلی عطاری گفت: ۵۰ درصد افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و لذا باید با افزایش آگاهی‌های مردمی نسبت به پایش و کنترل این بیماری اقدام کرد.
وی یادآور شد: میزان قند خون کمتر از ۹۹ حالت نرمال، بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ افراد در معرض دیابت و بیش از ۱۲۶ مبتلا به دیابت شناخته می‌شود.
دکتر عطاری با بیان اینکه دیابت در حالت خاموش پیشرفت می‌کند، ادامه داد: گاهی زمانی علائم دیابت بروز می‌کند که سالها از ابتلای به  آن گذشته است.
وی تاکید کرد: جامعه باید نسبت به دیابت حساسیت پیدا کند و جدی گرفته شود و باید برای همه مردم و مسئولان این مساله تبیین شود تا مردم باید بیاموزند که چه کنند که به دیابت دچار نشود.
دکتر عطاری خاطرنشان کرد: دیابت درد بی درمانی است و دارو صرفا علائم را کنترل می‌کند و درمان قطعی ندارد و بهترین راه آموزش کنترل و پیشگیری است.
رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان با بیان اینکه هزینه یک فرد مبتلا به دیابت در ماه ۱۳۰ دلار است، تصریح کرد: جمعیت افراد مبتلا به دیابت در کل کشور در سال بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار است، این هزینه‌ها به شرطی است که ابتلای به این بیماری به پیوند کلیه، پیوند قلب و امثال آن منجر نشود و گرنه هزینه های آن بسیار سرسام آور می‌شود.
دکتر عطاری به نقش آموزش در پیشگیری از رشد این بیماری اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس، مساجد و دانشگاهها، کارخانجات و شرکت‌ها می تواند در روشنگری و پیشگیری از این بیماری موثر باشد.
دکتر عطاری تاکید کرد: بسیج ظرفیت‌های دولتی اعم از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر، بسیج و خبرین و مراکز علمی و آموزشی برای پیشگیری و مقابله با این بیماری یک ضرورت است.
وی همچنین گفت: در همه جای جهان سازمانهای مردم نهاد و خیریه‌ها در حوزه پیشگیری و درمان به ویژه در حوزه آموزش وارد شده‌اند.
رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان با اشاره به پیشینه ۲۰ ساله این خیریه گفت: امسال بیست و یکمین همایش سالانه دیابت در روز ۲۲ آبان برگزار می شود.
دکتر عطاری همچنین به فعالیت‌های این خیریه اشاره و خاطرنشان کرد: تبیین خطرات این بیماری در جمع ائمه جمعه، مساجد، ملاقات و جلسات متعدد با استانداران، شهرداران و مسئولان شهر، برگزاری جلسات آموزشی در مساجد، مدارس و مراکز آموزشی و تحت پوشش قرار دادن ۷۷۰۰ بیمار از جمله برنامه‌های این خیریه است.
وی اضافه کرد:  این خیریه با راه اندازی مرکز درمانی و بهره‌گیری از ظرفیت متخصص قلب، چشم، اطفال، داخلی، ارتوپدی، روانشناسی و تغذیه و داروخانه به صورت رایگان به بیماران بی بضاعت مبتلا به دیابت خدمات ارایه می‌کنند.
رئیس هیات مدیره انجمن خیریه دیابت اصفهان  با بیان اینکه چندین سال است خواستار تشکیل ستاد یا میز بحران دیابت در استانداری اصفهان با حضور دستگاه های اجرایی هستیم، گفت: استانداری با راه‌اندازی میز دیابت، بایستی برای مقابله با بحران این بیماری آمادگی داشته باشد.
 
در ادامه این نشست دکتر علی کچویی عضو ستاد کنترل دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دیابت سردسته بیماری‌هایی چون نابینایی، نارسایی کلیه، قطع اعضا و پیوند کلیه می باشد گفت: چاقی و پرخوری، غذاهای ناسالم و پر کالری، کم تحرکی، استرس، مصرف دخانیات، وراثت و افزایش سن از علل شناخته شده این بیماری است.
وی با اشاره به اینکه ۶۳ درصد افراد بالای ۳۰ سال و ۲۰ درصد کودکان کشور دچار چاقی هستند. تاکید کرد: تغییر سبک زندگی نقش موثری در کاهش این بیماری در جامعه دارد.
 
سهم ۲۳ درصدی دیابت در مرگ و میرهای کرونا در استان اصفهان
مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان نیز در این نشست گفت: شیوه اضافه وزن در استان ۶۱.۲۶ درصد است و میانگین کشوری ۵۹ درصد می باشد.
دکتر رامش حسین‌خانی با اعلام اینکه در استان اصفهان حدود ۶۵ درصد از کل مرگ و میرهای کرونا مربوط به بیماران زمینه ای بوده است، گفت: دیابت به تنهایی سهم ۲۳ درصدی در این مرگ و میرها را داشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۸۳ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و متاسفانه شیب بیماری بسیار تند است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۵ حدود ۷۰۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا شوند.
دکتر حسین خانی با بیان اینکه هر سال ۴.۲ میلیون نفر بر اثر بیماری دیابت فوت می کنند، افزود: ۴۳ درصد این افراد زیر ۷۰ سال هستند و باید تلاش کنیم بیماران دیابتی دچار مرگ زودرس نشوند.
مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان ادامه داد: در کشور ما شیوع دیابت براساس مطالعه سال ۹۵ حدود ۱۱ درصد بوده ولی به نظر می رسد تاکنون درصد شیوع بالاتر رفته است.
وی با یادآوری اینکه دیابت در سال ۹۷ حدود ۴ درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص داده بود، افزود: شیوع دیابت در استان اصفهان نیز ۱۱.۷ درصد در سال ۹۵ بود که بالاتر از میانگین کشوری می باشد.
دکتر حسین خانی با اشاره به اینکه براساس شیوع دیابت در افراد بالای ۲۵ سال در استان انتظار داریم حدود ۳۵۰ هزار بیمار دیابتی داشته باشیم، گفت: براساس برنامه ای که داریم در تمام مراکز بهداشت قرار است افراد بالای ۳۰ سال غربالگری و شناسایی شوند که تقریبا حدود ۴۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان را غربالگری کردیم و ۱۴۲ هزار بیمار دیابتی شناسایی شدند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد هنوز حدود ۲۵ درصد بیماران دیابتی در استان شناسایی نشده اند و به همین خاطر از افراد بالای ۳۰ سال درخواست می کنیم به مراکز سلامت استان مراجعه کنند تا در صورت تشخیص دیابت، زودتر شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرند.
مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی دیابت این است که پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می کنند، افزود: حدود ۶ میلیون نفر کمبود پرستار تخصصی دیابت در دنیا وجود دارد که ۹۰ درصد این کمبود مربوط به کشورهای درحال توسعه و از جمله کشور ما است.
وی با اشاره به همه گیری کرونا، اعلام کرد: در استان اصفهان حدود ۶۵ درصد از کل مرگ و میرهای کرونا مربوط به بیماران زمینه ای بوده که دیابت به تنهایی عامل ۲۳ درصد از این مرگ و میرها بوده است.
دکتر حسین خانی خاطرنشان کرد: ترس از کرونا باعث عدم مراجعه بیماران دیابتی به پزشک در این مدت شده، درحالی که مراجعه به پزشک جزو موارد ضروری است و بیماران دیابتی باید مراقبت های خود را بسیار جدی بگیرند و داروهایشان را به هیچ عنوان کم یا قطع نکنند.
وی با ابراز نگرانی از کاهش مراجعات غربالگری بیماران دیابتی و سایر بیماری های مزمن به مراکز بهداشت استان از زمان شیوع کرونا، گفت: این موضوع باعث بروز عوارض مختلفی برای بیماران می شود.
 
دکتر الهه ایزدی خواه، ‌مسئول امور بیماری های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری دیابت و آموزش به شهروندان، گفت: از دو سال گذشته کلینیک های دیابت راه اندازی شده و در حال حاضر ۲۴ کلینیک دیابت در استان فعالیت می کنند و در ساختار این کلینیک ها متخصصان رشته های مختلف، کارشناس تغذیه و پرستار دیابت به بیماران خدمات رسانی می کنند.
وی عوارض قلبی عروقی و کلیوی را از شایع ترین علل مرگ و میر بیماران دیابتی دانست و افزود: اگر کسی بعد از ۱۵ سال دیابت داشته باشد تا ۸۵ درصد احتمال درگیری چشم و ۲ درصد نابینایی خواهد داشت. در دیابت، درگیری شبکیه باعث بروز عوارض چشمی می شود، به همین خاطر بیماران باید حتما سالانه معاینه شوند.
مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قطع عضو را یکی دیگر از عوارض دیابت برشمرد و افزود: مراقبان سلامت و پرستاران می توانند به کاهش بروز عارضه زخم‌ و قطع پای بیماران دیابتی کمک کنند.
وی به دیالیز بیماران دیابتی و هزینه های مادی و معنوی آن اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در دوران شیوع کرونا بسیاری از بیماران دیالیزی به کووید مبتلا شده و فوت کرده اند که بایستی این افراد در مراقبت از خود بیشتر دقت داشته باشند.