رفتن به محتوای اصلی
x

رئیس دانشگاه در نشست خبری: پزشک خانواده؛ راهکار حل مشکلات نظام سلامت

دکتر شیرانی رئیس دانشگاه راهکار حل مشکلات نظام سلامت را اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع اعلام کرد و گفت: با وجود اذعان بر اهمیت اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در حوزه سلامت، مشکلاتی باعث شده تاکنون اجرا نشود.

دکتر شیرانی در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت، امروز (شنبه، ۱۷اردیبهشت) در سالن جلسات ریاست دانشگاه برگزار شد، با تأکید بر اینکه کرونا هنوز تمام نشده است، اظهار کرد: اگرچه آمار بیماران مبتلا به کرونا و مرگ و میر کاهش چشمگیری داشته، اما نباید دچار عادی انگاری شویم، بلکه باید همچنان اصول حفاظتی مثل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، تهویه مناسب و تزریق واکسن را جدی بگیریم.

وی گفت: در پیک پنجم کرونا در تابستان سال گذشته بیشترین تعداد بیماران کرونایی بستری در یک روز، ۳ هزار و ۸۰۰ نفر بود، درحالی که در پیک ششم بیشترین تعداد بستری در یک روز هزار و ۳۰۰ نفر بود.

رئیس دانشگاه با اشاره به بستری ۱۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان اصفهان (به جز کاشان و آران و بیدگل) گفت: چند روز است در استان مرگ و میر بیماران کرونایی در استان نداشته‌ایم، اما نباید کرونا را تمام شده حساب کنیم. در همین شرایط بزرگ‌ترین رویداد ورزشی آسیا لغو شد، چون خطر کرونا هنوز وجود دارد و سلامت مهم‌ترین مسأله است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از فعالیت‌های ما در حوزه بهداشت را تعاملات بین بخشی و فرابخشی تشکیل می‌دهد، افزود: کارخانه‌های آلاینده، کودهای شیمیایی، خودروهای غیراستاندارد، جاده‌های غیر ایمن و بسیاری از عوامل دیگر تهدیدکننده سلامت انسان است.

دکتر شیرانی همچنین به بیماری‌های مزمنی مثل سرطان، دیابت و فشار خون اشاره کرد و تصریح کرد: هرچقدر دارو و درمان انجام دهیم کافی نیست، درحالی که با پیشگیری می‌توان با هزینه بسیار کمتر، جلوی بیماری‌های مزمن غیرواگیر را گرفت.

وی با بیان اینکه سلامت همیشه عدم بیماری نیست، گفت: مشکلات روحی و اجتماعی نیز سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. همانطور که سازمان بهداشت جهانی امسال به مناسبت هفته سلامت شعار «سلامت ما، سلامت سیاره ما» را انتخاب کرده است.

رییس دانشگاه با بیان اینکه در دوران کرونا به موازات افزایش تعداد بیماران، یک‌سری امکانات زیرساختی نیز به استان وارد شد، تصریح کرد: بخش آی سی یو بیمارستان‌ها توسعه پیدا کرد، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی افزایش یافت و حتی نقاهتگاه‌هایی آماده شد، اگرچه خوشبختانه نیاز نشد، ولی چون همه پای کار بودند مشکلی پیش نیامد.

دکتر شیرانی خاطرنشان کرد: در پیک ششم کرونا با گشایش‌هایی که در تولید و واردات واکسن انجام و ایمنی نسبتاً قابل قبولی که حاصل شد، میزان مرگ و میر به شدت کاهش یافت.

وی در خصوص سفر ریاست جمهوری و پیگیری تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه بهداشت و درمان، گفت: تکمیل بیمارستان امام حسین(ع) با آماده شدن ۳۰۰ تخت ویژه اطفال، تکمیل بیمارستان فیض برای مراجعات چشم پزشکی، تکمیل آی سی یو و سی سی یو بیمارستان چمران، تکمیل بیمارستان ساعی خمینی شهر، بیمارستان شیخ بهایی نجف آباد، بیمارستان ورزنه در شرق اصفهان و توسعه مراکز بهداشتی درمانی در سطح استان که نیمه تمام مانده از خانه بهداشت تا مراکز بهداشت، مراکز نیمه کاره دیالیز و اضافه شدن تعداد زیادی تخت دیالیز در استان از جمله پروژه‌هایی است که باید در هیئت دولت در استان مصوب شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با تکمیل این پروژه‌ها، چند هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی استان اصفهان اضافه می‌شود و قول گرفته‌ایم هر بیمارستانی تجهیز شد، تجهیزات مورد نیازبه آن اختصاص یابد و نیروی مورد نیاز نیز استخدام شود.

به گفته وی، برای تکمیل پروژه‌های بخش بهداشت و درمان در استان جمعاً هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر در هیئت دولت مصوب شود به سرعت اجرا خواهد شد.

دکتر شیرانی در مورد کمبود پزشک متخصص، اظهار کرد: چیزی که نظام سلامت را بیشتر رنج می‌دهد توزیع است نه کمبود. وزارت بهداشت سالی یک بار پزشکان را توزیع می‌کند، اما نیاز ما بیشتر از چیزی است که توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیته علمی عوارض واکسن‌ها را بررسی می‌کند، گفت: تاکنون ثابت شده زدن واکسن صد در صد به نفع ما بوده، بنابراین نباید به خاطر ترس از عوارض، مردم را از تزریق واکسن محروم کنیم. ضمن اینکه واکسن‌ها همه تایید شده‌اند و بدون طی مراحل متعدد و دریافت تاییدیه، اجازه تزریق نگرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه ممکن است کسی واکسن هم نزده باشد اما سکته کند، گفت: به‌عنوان یک پزشک قلب می‌بینم که افراد زیادی طی سال‌ها دچار گرفتگی رگ‌های قلب شده‌اند و یک مرتبه دچار سکته می‌شوند. در مورد موارد نادر هم تمام پرونده‌ها مو به مو در کمیته علمی بررسی می‌شود.

وی راهکار حل مشکلات نظام سلامت را اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع اعلام کرد و افزود: با وجود اذعان بر اهمیت اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در حوزه سلامت، مشکلاتی باعث شده که تاکنون اجرا نشود.

دکتر شیرانی با بیان اینکه باید درآمدهای پایدار برای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع داشته باشیم، افزود: در کنار اقناع افکار جامعه، باید زیرساخت‌های پرونده سلامت فراهم شود، یکی از اجزای پرونده سلامت، نسخه الکترونیک است که در حال اجراست و امیدوارم پزشک خانواده و نظام ارجاع هرچه زودتر اجرا شود.

-کمبود ۲۵ درصدی تخت بیمارستانی در استان اصفهان/ تکمیل ۲ بیمارستان‌ بزرگ استان این کمبود را جبران می‌کند

در این نشست معاون درمان دانشگاه نیز طی سخنانی گفت: درجلسات برگزار شده، در پیش از سفر رئیس جمهور به استان موضوع تامین اعتبار برای تکمیل بیمارستان‌های این شهر به ویژه دو بیمارستان ۳۰۰ و ۶۰۰ تخته این استان تاکید شده است.

دکتر سید مرتضی حیدری در جمع اصحاب رسانه با اشاره به سفر رئیس جمهور در هفته‌های آینده به استان اظهار داشت: با تلاش‌ها و جلسات برگزار شده، در سفر رئیس جمهور به استان موضوع تامین اعتبار برای تکمیل بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین (ع) با خدمات مختلف از جمله خدمات مادر و کودک و همچنین بیمارستان تخصصی چشم پزشکی فیض صورت گرفته است. همچنین تامین اعتبار بیمارستان فارابی شرق اصفهان با 600 تخت نیز درخواست شده است.

وی افزود: هم اکنون در استان 25 درصد کمبود تخت وجود دارد که با تکمیل بیمارستان امام حسین(ع) 300 تخت و بیمارستان فارابی 600 تخت اضافه می‌شود. همچنین از دیگر برنامه‌های این سفر، اختصاص اعتبار برای تکمیل بخش CCUو ICU بیمارستان چمران و اتاق‌های عمل قلب، بیمارستان خمینی‌شهر و بیمارستان شیخ بهایی نجف‌آباد و بیمارستان ورزنه است.

معاون درمان دانشگاه بیان کرد: برای تکمیل این بیمارستان‌ها در مجموع یک‌هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم در سفر رئیس جمهور به اصفهان این تامین اعتبار مصوب و بیمارستان‌ها تا پایان 1401 و بخشی نیز در نیمه اول 1402 تکمیل شود.

وی با اشاره به اصلاح تعرفه‌های پزشکان تصریح کرد: این طرح که از سال 93 اجرا شده بود، اصلاح خوبی در تعرفه‌ها صورت گرفت و بیمه‌های پایه و تکمیلی نیز همراهی کردند. اما متاسفانه  این اصلاح تعرفه در چند سال اخیر با تورم رخ نداد. اکنون رغبتی برای پزشکان برای ورود به تخصص‌های پایه مانند طب اورژانس، جراحی و فوق تخصص قلب به دلیل همین تعرفه‌ها وجود ندارد. در صورت اصلاح تعرفه‌ها بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

-معاون غذا و  داروی دانشگاه: وضعیت دارو رو به بهبود است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه وضعیت دارو روند مثبت و رو به بهبودی دارد، گفت: نمی‌گوییم هیچ مشکل و کمبود دارویی نداریم، اما وضعیت رو به بهبود است.
دکتر محمود اعتباری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: زمانی که مسئولیت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را به عهده گرفتم مردم دنبال انسولین بودند، اما امروز خوشبختانه این معضل را نداریم و انسولین به تعداد کافی و در گستره وسیع در استان توزیع شده است.
وی با اشاره به توسعه داروخانه‌های منتخب برای عرضه داروی بیماران خاص، گفت: هنوز اقلامی وجود دارد که به تعداد و میزان کافی در دسترس نیست، این داروها را بر اساس برنامه ملی توزیع می‌شود که سهمیه هر استان مشخص است. در اصفهان مراجعات زیادی از استان‌های دیگر داریم که بخشی از سهمیه استان صرف آن‌ها می‌شود، اگرچه پیگیر افزایش سهم استان هستیم.
معاون غذا و داروی دانشگاه با اشاره به بخشی از اقدامات خوبی که در سازمان غذا و دارو انجام شده، گفت: ۲۱ قلم داروی خاص و ویژه بیماران صعب‌العلاج به فهرست دارویی اضافه شده است، داروهایی که قبلاً به‌صورت تک نسخه‌ای و مدت‌دار برای بیمار تأمین می‌شد اکنون وارد فهرست دارویی شده و برنامه برای تولید و واردات آن در دستور کار قرار گرفته است. برای ۴۲ قلم دارو که پوشش بیمه‌ای آن حذف شده بود، دوباره پوشش ایمنی برقرار شده و برای حدود ۲۰۰ قلم دارویی که تغییر قیمت پیدا کرده بود پوشش بیمه‌ای ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: سیاست وزارت بهداشت این است که داروهای تولید داخل کشور، از خارج کشور وارد نشود و یا بر اساس ارز آزاد وارد شود، اما برای برخی بیماری‌های خاص مثل بیماران هموفیلی، برندهای خاص خارجی تأمین شود.
دکتر اعتباری با بیان اینکه وضعیت دارو مطلوب نیست ولی رو به بهبود است، گفت: نمی‌گوییم هیچ مشکل و کمبود دارویی نداریم، اما وضعیت رو به بهبود است.
وی همچنین با اشاره به نظارت بر تولید و سلامت مواد غذایی، تصریح کرد: وقتی سیب سلامت و پروانه بهداشتی بر روی فراورده غذایی وجود دارد مردم می‌توانند با اطمینان آن را مصرف کنند و نظارت کافی و لازم انجام شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه افزود: هر فرآورده غذایی برای تمدید پروانه سلامت، ملزم به ۱۰ درصد کاهش قند و نمک است و به این شرط پروانه سلامت محصول را تائید می‌کنیم که می‌تواند باعث ارتقا سطح سلامت و کاهش شیوع بیماری‌های غیر واگیر شود.
وی همچنین به نشانگر رنگی بر روی محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: مردم می‌توانند به این نشانگر و رنگ‌های آن توجه کنند که اطلاعات مرتبط با محصول مصرفی را به سهولت در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.
دکتر اعتباری با اشاره به بازرسی و نظارت دقیق بر فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مواد غذایی، گفت: ۴۳۰ کارخانه تولید مواد غذایی و ۵۷۷ کارگاه تولید مواد غذایی در اصفهان داریم که همه مجوز و پروانه دارند و نظارت‌های زیادی بر فعالیت آن‌ها انجام می‌دهیم.

-تاکنون در جمعیت ایرانی استان اصفهان بیماری سرخک گزارش نشده است

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دار مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به شیوع سرخک در اتباع افغانستانی در استان اصفهان اظهار داشت: باتوجه به شیوع سرخک در افغانستان و پاکستان و ورود اتباع  این کشورها به استان، نگرانی‌هایی ایجاد شده بود. پوشش واکسیناسیون سرخک در استان 98 درصد است.

دکتر رضا فدایی افزود: به منظور جلوگیری از ایجاد بیماری وزارت بهداشت دستور داد اتباع 9 ماه تا 30 ساله که واکسن سرخک نزده‌اند، واکسینه شوند. در استان اصفهان 12 هزار  نفر در این مقطع سنی واکسینه شدند و واکسیناسیون به صورت سیار و با اعزام تیم‌های سلامت به مجتمع‌ها، خانه‌ها و مزارع انجام می‌شود.

وی بیان کرد: از مردم نیز تقاضا داریم اگر نسبت به واکسیناسیون سرخک کودکان خود هنوز اقدام نکرده‌اند هرچه سریع‌تر با مراجعه به مراکز بهداشتی نسبت به انجام واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند.

-هشدار شیوع بیماری‌های غیرواگیر در استان

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه در خصوص شیوع بیماری‌های غیر واگیر در استان اظهار داشت: شیوع برخی از این بیماری ها مانند دیابت، فشار خون، بعضی از انواع سرطان‌ها و چاقی و اضافه وزن در حال افزایش است. مراقبان سلامت  در بیش از هزار پایگاه بهداشت سلامت در استان در حال غربالگری و پایش افراد پر خطر هستند و این افراد سربازان گمنام سلامت هستند که در شهرها و روستاها در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

دکتر مهرداد زینلیان درباره جمعیت استان اصفهان نیز گفت: جمعیت ما روز به روز سالمندتر می‌شود و برای برون رفت از این چالش تنها 20 تا 25 سال فرصت داریم. بعد از این زمان و بسته شدن پنجره جمعیت، هرگونه مداخله بی فایده است و در این زمینه مداخلاتی در نظر گرفته شده است.

وی  با اشاره به هفته سلامت بیان کرد: این هفته با هدف معرفی خدمات حوزه سلامت با برپایی غرفه‌هایی در گذر فرهنگی چهارباغ برگزار و در آن نیز که از صبح تا غروب فعال است خدماتی به مردم ارائه می‌شود