رفتن به محتوای اصلی
x

در همایش تجلیل از داروسازان: تحویل دارو در داروخانه باید به خدمت دارویی تغییر یابد/تجلیل از داروسازان برگزیده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تحویل دارو در داروخانه‌ها باید به خدمت دارویی تغییر یابد و باید بیماران نه تنها برای دریافت دارو  بلکه باید به خاطر خدمات ارائه شده داروساز به بیماران، به داروخانه مراجعه کند.

دکتر شاهین شیرانی در همایش تجلیل از داروسازان که امروز پنج شنبه 10 شهریورماه در مرکز همایش علمی دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: بیمار پس از مراجعه به پزشک در گام دوم به داروخانه و داروساز مراجعه می کند و این اهمیت و جایگاه آنها را نشان می دهد و باید همانگونه که یک بیمار به خاطر یک پزشک حاضر به طی کردن مسافتی  دور است و ساعت ها در انتظار می ماند تا به معالجه توسط پزشک مد نظر برسد باید این امر را نیز در حوزه داروسازان شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه داروخانه ها باید ضمن تحویل دارو، مشاوره، راهنمایی و توصیه پزشکی لازم را به مردم ارائه کنند، گفت: داروخانه هویت داروسازان است و همانطور که مطب پزشکان به اسم آنها درج می‌شود باید در سطح داروخانه ها نیز این امر را شاهد باشیم و بیماران به خاطر دکتر داروساز به داروخانه مرتبط مراجعه کنند.

دکتر شیرانی با اشاره به ارتقای جایگاه داروسازان  در ارائه خدمات به مردم  افزود: داروسازان در چرخه نظام سلامت جایگاه ویژه ای دارند و همکاری بین ارکان مختلف چرخه است که منجر به سلامت آحاد جامعه می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به چرخه داروسازی که از زمان تهیه مواد اولیه و فرمولاسیون دارویی، تولید، نگهداشت و شبکه توزیع و داروخانه به طور مستقیم و غیر مستقیم با داروسا  در ارتباط است، اشاره کرد و گفت: چرخه نظام سلامت نیز شامل پزشک، بیمار، داروساز، بیمه ها، قوانین و مقررات، سیاستگذاری و تصمیم گیری ها می شود که اگر یکی از این ارکان دچار اشکال شود تمام چرخه را تحت تاثیر قرار می دهد .

وی با اظهار اینکه ارتباط بین پزشک و داروساز سلامتی بیماران را تامین می‌کند، گفت: انجمن داروسازان برای فارغ التحصیلان این رشته باید شرایطی را فراهم کند که هر داروسازی مجبور نباشد یک دپوی دارویی چند صد میلیونی داشته باشد بلکه با شبکه سازی دارویی بین چند داروخانه، داروهای مورد نیازشان تبادل شود.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: انجمن داروسازان باید یک مرکز پشتیبانی دارویی داشته باشد و از فارغ التحصیلان این رشته حمایت کند نه اینکه به حال خود رها شوند و این وظیفه دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی نیز هست.

وی با اشاره به اینکه در فضای داروخانه ها با پخش کلیپهای آموزشی در وقت انتظار مردم برای تحویل و مشاوره دارویی، سواد دارویی را می توان افزایش داد، گفت: همچنین از فضای مجازی برای آموزش دارویی مردم و ارتقای تعامل بین داروساز و مراجعین می توان بهره برد.

دکتر شیرانی خواستار تخصیص یکی از قفسه های دارویی هر داروخانه به داروهای سنتی و گیاهی شد و گفت: بخشی از مردم تمایل به مصرف داروهای گیاهی و سنتی دارند و باید این بستر از راه علمی برای آنها فراهم شود و خلاء داروهای گیاهی در داروخانه باعث شده که مردم به سمت افرادی غیر متخصص بروند که با تحویل داروی اشتباه سلامتی آنها را به خطر انداخته است.

وی با اعلام اینکه دانشکده داروسازی باید به طور مستقیم با صنعت مرتبط شود  و با گره زدن علم به صنعت، به تولید ثروت از علم دست یابد، گفت: میلیاردها دلار درآمد صنایع دارویی در دنیا است  و یک محصول استراتژیک است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین داروخانه های مجهز داروسازی در کشور را اصفهان بعد از تهران و البرز دارد که یک فرصت برای درآمدزایی است، افزود: تولید دارو باید با دید صادرات انجام بگیرد .

وی به طرح دارویار در ایران اشاره کرد و گفت: تا قبل از این طرح بخش عمده ای از دارو به افغانستان و دیگر کشورها قاچاق می شد و برای حذف قاچاق باید به سمت اجرای طرح دارویار و نسخه الکترونیکی می رفتیم.

دکتر شیرانی داروسازان را یکی از بهترین گروه های پزشکی خواند که به ندرت خطای پزشکی دارند و سیستم داروسازی یک سیستم خودپالایشی است و به همین دلیل در ردیف بهترین گروه های پزشکی از نظر کمبود خطای پزشکی قرار گرفته است.

شایان ذکر است در پایان این مراسم رییس و مسئولین دانشگاه، با اهدای لوح و هدایایی از داروسازان برگزیده استان تقدیر و تجلیل بعمل آوردند.

لیست اسامی داروسازان نمونه

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)