رفتن به محتوای اصلی
x

در نشست خبری معاون غذا و داروی دانشگاه با اصحاب رسانه مطرح شد: پتانسیل بالای استان اصفهان در تامین دارو و تجهیزات پزشکی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سه‌شنبه ۱۹ مردادماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت به مناسبت آغاز ماه محرم وایام شهادت سرور و سالار شهیدان، در ابتدای سخنان خود، به وضعیت نگران کننده آمار کرونا در استان اشاره نمود و گفت: متاسفانه طی یکی دو روز اخیر آمار بیماران بستری ما از 3 هزار نفر در استان گذشت و شرایط به گونه ای شده است که طی 18 ماه گذشته تا این حد نگران کننده نبوده است.
دکتر ابوالفضل اصلانی ادامه داد: متاسفانه روزانه 2 تا 3 هزار تست مثبت کرونا با حدود 500 تا 600 بستری را  تجربه می کنیم و آمار بستری ها از آمار ترخیص شوندگان بیشتر می باشد که بسیار جای تامل دارد و بایستی تمامی مسئولین و مردم با همکاری و همیاری یکدیگر تلاش نمایند تا از این موج هم هرچه سریعتر عبور کنیم.
معاون غذا و دارو دانشگاه در ادامه سخنان خود گفت: با شیوع ویروس کرونا در بهمن ماه  سال ۹۸، کل تولید ماسک استان قریب به ۶۰ هزار ماسک بود و به گونه ای بود که در تهیه ماسک مورد نیاز استان خود نیز دچار مشکل بودیم، اما با تلاش های زیاد و برنامه‌ریزی های لازم، در حال حاضر ۷۰ شرکت تولید ماسک با تولید روزانه ۱۲ میلیون قطعه ماسک با بهترین کیفیت و بسته بندی مناسب فعالیت می‌کنند که در سطح کشور این اقدام بی نظیر است.
دکتر اصلانی تصریح کرد: در حال حاضر بین 250 تا 500 هزار ماسک N95 مورد نیاز بیمارستان های کشور را تامین می کنیم.
وی تاکید کرد: در بخش اقلام محافظتی، منسوجات و دستگاه‌های توانبخشی نیز استان اصفهان از استان‌های پیشتاز بوده و پتانسیل خوبی دارد.
دکتر اصلانی با بیان اینکه استان اصفهان دارای پتانسیل بالایی د رحوزه غذا و دارو است، ادامه داد: اوایل انقلاب فقط چهار دانشکده داروسازی با 180 تا 200 دانشجوی داروسازی داشتیم و امروز این تعداد به ۲۲ دانشکده داروسازی با تربیت قریب به 1800 تا 2000 دانش آموخته داروساز رسیده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه در خصوص تجهیزات پزشکی در اصفهان گفت: تعداد شرکت های تجهیزات پزشکی در استان نسبت به سال 98 دو برابر شده و استان اصفهان هم اکنون دراین زمینه تا حد زیادی خودکفا است؛ در این خصوص ارزش بازار ما حدود 2 و نیم میلیارد دلار است  که از این میزان حدود 40 درصد را خودمان تامین می کنیم و حدود 60 درصد را واردات داریم که مربوط به تجهیزات سرمایه ای  است و امیدوار هستیم با اقدامات خوبی که در حال انجام است تولید کننده این تجهیزات نیز بشویم.
دکتر اصلانی در حوزه مدیریت فراورده های غذایی و آشامیدنی گفت:  ۸۲۴ کارخانه و کارگاه در حوزه فرآورده‌های غذایی در سطح دانشگاه علوم پزشکی فعال هستند و روزانه مجوز ۱۰۰ تا ۱۲۰ پروانه صادراتی را امضا می کنیم.
وی در این خصوص ادامه داد: حدود 60 هزار نفر در این کارخانه ها و کارگاه ها مشغول به کار هستند و حدود 4 برابر این تعداد نیز در عرصه توزیع و پخش در واحدها و سوپرمارکت ها در سطح کشور فعالیت دارند.
معاون غذا و داروی با بیان اینکه به 52 کشور دارو صادرمی کنیم تصریح کرد: ولی بازار صادرات فراورده های غذایی بسیار بهتر است و به کشورهای اطراف مانند افغانستان و عراق و همچنین آسیای میانه صادرات غذایی داریم، به گونه ای که می توانیم از نظر ارزآوری و اشتغال، در حوزه صادرات محصولات غذایی حساب ویژه ای باز کنیم.  
دکتر اصلانی در ارتباط با حوزه مدیریت آرایشی و بهداشتی نیز تشریح نمود: درآمد بازار آرایشی و بهداشتی کشور سه میلیارد دلار است و قسمت عمده محصولات بهداشتی در کشور تولید می‌شود، ولی در بخش آرایشی نیازمند سرمایه گذاری در محل مناسب هستیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های کشور و استان، موضوع محصولات تقلبی و قاچاق است که خوشبختانه در بخش داروها و محصولات غذایی مشکلی وجود ندارد ولی در خصوص وسایل آرایشی امیدوار هستیم بتوانیم با تولید باکیفیت در کشور خودمان این مشکل را نیز برطرف نماییم.
وی در خصوص برچسب اصالت محصولات تصریح کرد: برچسب اصالت بایستی بر روی تمامی محصولات خارجی و فراورده های گرانقیمت داخلی و همینطور محصولات آرایشی و بهداشتی به خصوص اقلام وارداتی آن وجود داشته باشد.
 دکتر اصلانی به اهمیت سامانه «TTAC» در پاسخگویی به اصالت محصولات اشاره نمود و گفت: این سامانه در حوزه های دارو، تجهیزات پزشکی و همچنین آرایشی و بهداشتی کمک زیادی نموده است و دراین سامانه تمام روند و مسیر توزیع دارو و رسیدن آن به دست بیماران، همچنین  تجهیزات پزشکی و مواد آرایشی و بهداشتی قابل رصد است.
معاون غذا و داروی دانشگاه به تامین نیاز مواد ضد عفونی در کشور اشاره نمود و گفت: در سال ۹۸ یکی از دغدغه‌های استان تأمین محلول های ضدعفونی کننده بود، اما توانستیم این مشکل را نیز حل نموده و در حال حاضر، با مجوز به 4 شرکت بزرگ، ظرفیت تولید روزانه خود را به اشکال مختلف محلول یا ژل و ...، به 100 تن برسانیم و حتی به دیگر نقاط کشور نیز ارسال کنیم.
دکتر اصلانی اظهار کرد: بهار سال گذشته ۱۸۰ محصول تقلبی ضد عفونی را در استان شناسایی کردیم، ولی هم اکنون با نظارت جدی، محصولات مناسبی در این بازار عرضه می‌شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه همچنین در خصوص مدیریت آزمایشگاه کنترل غذا و دارو نیز تشریح نمود: در حال حاضر 5 آزمایشگاه تخصصی و آزمایشگاه ریفرال در استان داریم و به 20 آزمایشگاه همکار که بخش خصوصی هستند نیز مجوز داده ایم که در حال فعالیت هستند.
وی همچنین به پتانسیل علمی بالای آزمایشگاه های استان اشاره کرد و گفت: از لحاظ پتانسیل علمی، در کشور به جایگاهی رسیده ایم که اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم، دوره فرصت مطالعاتی خود را در آزمایشگاه های ما طی می کنند.
دکتر اصلانی با بیان اینکه مدیریت نظارت و پایش فراورده‌های سلامت بیشترین نظارت‌ها را بر روی دارو دارد، خاطر نشان کرد: دراین مدیریت کمیته بررسی نسخ دارویی و تجویز مصرف منطقی دارو، کمیته عوارض ناخواسته داروها، کمیته عوارض ناخواسته تجهیزات، گروه تلفیق دارویی و گروه گایدلاین ها، به نظارت حداکثری در حوزه دارو اعم از بررسی نسخه های دارویی و مطابقت آنها با پروتکل های درمانی، بررسی عارضه هایی که ممکن است بیماران در مصرف دارو برایشان بوجود آید، بررسی داروهای قبلی بیمار با داروهای جدید تجویز شده و بررسی فهرست دارهای بیارستان ها و روزآمد نمودن آنها فعالیت دارند.
وی همچنین گفت: در اصفهان ۵۹ بیمارستان وجود دارد که ۳۸ بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و ۲۱ بیمارستان وابسته به نهادهای دولتی و خصوصی هستند و تأمین دارو و تجهیزات این بیمارستان‌ها بر عهده معاونت غذا و داروی دانشگاه است.
دکتر اصلانی خاطرنشان کرد: قریب به 1500 واحد خدمات درمانی، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌ها را تحت پوشش داریم که تأمین تجهیزات پزشکی و دارویی آنها نیز بر عهده معاونت غذا و داروی اصفهان است.
وی  در خصوص اینکه واکسن کرونای کشور به وسیله سازمان غذا و دارو تأمین می شود، اظهار کرد: همه مطالعات فاز یک و دو و میزان اثر بخشی آن انجام شده است، وقتی واکسن وارد کشور شود به معاونت بهداشتی تحویل و در سامانه«TTAC» ثبت می‌شود و امکان گم شدن و فروش آن وجود ندارد.
معاون غذا و داروی دانشگاه  در مورد ارائه دارو برای بیماران کرونایی نیز گفت: در ارائه خدمات دارویی به بیماران کرونایی مشکلی نداریم و شرکت داروسازی کشور توانسته داروی رمدسیویر مورد نیاز را تأمین کند، داروی فاوی پیراویر هم به اندازه کافی و با اثربخشی بالایی موجود است.

دکتر اصلانی  با تاکید بر اینکه مشکل سرم، کشوری است، گفت: اولویت نخست برای عرضه سرم در بیمارستانهاست و اجازه نمی دهیم برای بیماران کرونایی و ۵۹ بیمارستان استان و کلینیک های سرپایی در این زمینه مشکلی پیش آید.
معاون غذا و داروی دانشگاه اظهار امیدواری کرد که مشکلات مربوط به سرم تا ۲ هفته آینده برطرف شود.

 

 

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)