رفتن به محتوای اصلی
x

دانشگاه برگزار نمود: وبینار دوازدهمین عصرانه داغ سلامت

دوازدهمین نشست از سلسله نشست‏ های عصرانه داغ سلامت با موضوع «نظام سلامت در دوران پسا کرونا»، با حضور دکتر طاهره چنگیز رئیس دانشگاه و دکتر محمدرضا رضایتمند معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه دوشنبه ۱۳ مردادماه، به صورت وبینار برگزار گردید.

در این نشست دکتر حمید رواقی دانشیار سیاست‏گذاری سلامت و مشاور منطقه‏ ای سازمان جهانی سلامت در منطقه مدیترانه شرقی (WHO/EMRO) سخنان خود را با ارائه مقدمه‏ ای پیرامون موضوع نظام سلامت و بیان چارچوب مفهومی نظام سلامت از دیدگاه سازمان جهانی سلامت آغاز نمود.
وی در ابتدا در پاسخ به این سؤال که «به چه چیزی می‏خواهیم دست پیدا کنیم؟» گفت: هدف، دستیابی به اهداف توسعه پایدار است و به منظور دستیابی به این اهداف باید به پوشش همگانی سلامت دست یافت که این امر نیز با تقویت نظام سلامت امکان پذیر است.
دکتر رواقی ادامه داد: مراقبت‏ های بهداشتی اولیه، رویکردی مناسب برای تقویت نظام سلامت جهت دستیابی به پوشش همگانی و اهداف توسعه پایدار مرتبط با سلامت می باشد.
وی در توضیح پاندمی کروناویروس ۲۰۱۹ گفت: تا تاریخ ۲ آگوست ۲۰۲۰، آمار مبتلایان به این ویروس به عدد ۱۷,۶۲۸,۱۰۹ نفر رسیده است و تعداد ۶۸۰,۳۵۴ نفر  بر اثر این بیماری فوت شده‏ اند، این ویروس دارای ۳ اثر بوده است و اثر اول آن که به صورت مستقیم است، مرگ و میر می‏باشد؛ اثر دوم آن است که برای سایر شرایط بهداشتی اختلال ایجاد می‏کند و اثر سوم که یک اثر بلند مدت است، بر روی عوامل تعیین کننده  سلامت همچون اقتصاد، سلامت روان و اجتماعی اثر خواهد گذاشت.
دکتر رواقی به این امر که کروناویروس ۲۰۱۹ بر روی هر ۳ هدف پوشش همگانی سلامت اثر می‏ گذارد اشاره و تصریح نمود: این بیماری بر روی ورودی‏ های نظام سلامت  و اهداف واسطه‏ ای نیز اثر سوء می‏گذارد.
وی در ادامه به بیان اثرات کروناویروس ۲۰۱۹ بر اقتصاد و اجتماع پرداخت و با ذکر مثال‏ هایی اثرات سوء این بیماری را روشن کرد.
در ادامه وی با اشاره به اینکه با ظهور کروناویروس ۲۰۱۹ پارادایم تفکر نظام سلامت نیاز به تغییر پیدا کرده است تشریح نمود: این تغییر باید تضمین کننده تاب ‏آوری نظام‏ های سلامت باشد که منجر به پیشرفت پوشش همگانی سلامت، آمادگی و واکنش اضطراری شود.
مشاور منطقه ‏ای سازمان جهانی سلامت در منطقه مدیترانه شرقی اضافه کرد: منظور از تاب‏ آوری نظام سلامت: «ظرفیت بازیگران سلامت، نهادها یا جمعیت‏ های بهداشتی برای آماده‏ سازی و پاسخگویی مؤثر در برابر بحران‏ هاست».
در ادامه دکتر رواقی با بیان مشخصات ضروری تاب‏ آوری، مراحل دستیابی به تاب‏ آوری در نظام سلامت و پوشش همگانی سلامت را معرفی کرد.
در ادامه مراسم رئیس دانشگاه طی سخنانی ضمن اشاره به محدودیت منابع تصریح کرد: محدودیت منابع سبب شد در این پاندمی اولویت‏ بندی جدیدی برای ارائه خدمات تعریف شود و تعدادی از خدمات نیز که غیرضروری بودند ارائه نشوند.
دکتر طاهره چنگیز افزود: بسیاری از مردم به دلیل نگرانی ابتلا به کروناویروس ۲۰۱۹ به بسیاری از مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نکردند و تقاضا برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی کاهش چشمگیری داشته است؛ همچنین کاهش تقاضا در مراکز دندانپزشکی بیشتر از بقیه مراکز بوده که تا به امروز نیز مراجعه بیماران به میزان طبیعی خود برنگشته است.
وی افزود: در استان اصفهان بر اساس اولویت‏ بندی‏ های انجام شده در حوزه بهداشت، امر پیگیری و غربالگری مورد توجه قرار گرفت و از اواسط اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، بیماران با ریسک بالا تحت پیگیری قرار گرفتند.
دکتر چنگیز ادامه داد: در حوزه درمان نیز با شروع بیماری از اسفند ۱۳۹۸، انجام اعمال جراحی زیبایی و غیرضروری ممنوع گشت؛ همچنین بر انجام ارائه خدماتی که درصورت تأخیر ممکن است موجب آسیب شود تأکید شده است.
رییس دانشگاه در خصوص نقش بخش‏های دیگر در ارائه خدمات گفت: بار بیشتر ارائه خدمات در پاندمی کرونا بر دوش بخش دولتی بوده است و هرچند که مراکز سرپایی خصوصی و خیریه فعال شده بودند اما بیمارستان‏ های خصوصی و خیریه کمک چندانی نکردند.
وی افزود: مدیریت اطلاعات امری بسیار حیاتی و مهم است که به منظور استفاده بهینه از اطلاعات باید نظام‏ های اطلاعاتی یکپارچه، چابک شوند تا امر مدیریت اطلاعات تسهیل شود.
رییس دانشگاه معتقد بود که نیروی انسانی موجود در زمان بحران کافی نمی‏ باشد و باید برای زمان‏ های بحران نیروی رزرو شده در نظر داشت.
گفتنی است در ادامه اعضای پنل به سؤالات شرکت‏ کنندگان پاسخ دادند.