رفتن به محتوای اصلی
x

تقدیر از ماماهای نمونه کشور و استان در مراسم بزرگداشت روز ماما

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت 15 اردیبهشت ماه، روز جهانی ماما، مراسمی را با حضور مسئولین دانشگاه و جمع کثیری از ماماها، در سالن ارتش برگزار و از ماماهای نمونه کشور و استان تجلیل نمود.

در این مراسم دکتر شیرانی رئیس دانشگاه طی سخنانی ضمن گرامیداشت تقارن هفته سلامت با روز جهانی ماما، برگزاری این مراسم را یادآوری زحمات و فداکاری ماماها در ارتقای سلامت مادر و نوزاد عنوان کرد و  از تمامی آنها تشکر و قدردانی نمود.

دکتر شیرانی همچنین شعار امسال سازمان جهانی بهداشت را «سلامت ما، سلامت سیاره ما» عنوان نمود و گفت: انسان با محیط زیست خود تعاملات دوطرفه دارد، که متاسفانه در دهه های اخیر صنعتی شدن جوامع  به ضرر محیط زیست و باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در سلامت انسان ها می شود که بایستی در این خصوص بیشتر توجه شود.

وی همچنین با بیان تاکیدات مقام معظم رهبري و همچنین وزارت بهداشت در مورد صیانت از جمعیت و قانون جوانسازی تشریح نمود: یکی از مشکلات فعلی جامعه، کاهش نرخ باروری در برخی از استان های کشور به خصوص استان اصفهان می باشد، لذا این وظایف ماماها را برای افزایش سیاست های فرزندآوری مانند برگزاری کلاس های مشاوره های ترغیبی و تشویقی برای زوجین جوان دوچندان می کند.

رییس دانشگاه همچنین با تاکید بر اینکه سلامت مادر و نوزاد در اولویت قرار دارد و مرگ حتی یک مادر باردار نیز فاجعه آمیز می باشد تصریح نمود: زمانیکه افزایش جمعیت صورت بگیرد، مراقبت های ماماها نیز افزایش می یابد، زیرا مراقبت های حین بارداری برای جلوگیری از مرگ و میر مادران باردار بسیار حائز اهمیت است.

وی یکی از مواردی که ماماها بایستی در این دوران کرونایی به آن توجه ویژه نشان دهند را تاکید بر زدن واکسن مادران باردار عنوان کرد و گفت: در دوران بارداری، مادران به شدت آسیب پذیر می شوند و متاسفانه طی این دوسال کرونایی، مادران بارداری را به خاطر نزدن واکسن در کشور از دست دادیم.

دکتر شیرانی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر پیک ششم کرونا را پشت سر گذاردیم و هم اکنون در قسمت پایین منحنی کرونا قرار داریم گفت: بایستی این نکته مهم را نیز مد نظر قرار دهیم که کرونا هنوز تمام نشده، لذا همچنان باید پروتکل های بهداشتی شامل زدن ماسک، انجام فاصله گذاری اجتماعی، تهویه مناسب در مناطق سربسته، و مهمتر از همه انجام واکسیناسیون را رعایت نماییم.

رییس دانشگاه در پایان سخنان خود ماماهای پیشکسوت را به آموزش جوانترهای این حرفه ترغیب نمود و گفت: ماماهای پیشکسوت بایستی دانشجویان را در داشتن وجدان کاری، نظم و انضباط و همچنین علم کافی کمک نمایند تا  انشاا... هیچ مادر و نوزادی در کشور دچار مشکل نگردند.

در ادامه مراسم معاون درمان دانشگاه، طی سخنانی ضمن تبریک این روز به تمامی ماماها، با اعلام شعار کنفدراسیون بین المللی مامایی تحت عنوان «100 سال تعالی مامایی»، از زحمات و تلاش های ماماها در قبال سلامت مادران و نوزادان و همچنین سلامت جامعه تشکر و قدردانی نمود.

دکتر حیدری همچنین با ذکر آیه شریفه ای از قرآن کریم، جایگاه والدین به خصوص مادران را نزد خداوند بسیار ویژه قلمداد نمود و گفت: با توجه به سختی هایی که مادران در دوران بارداری، حین زایمان و پس از آن متحمل می شوند، لذا این وظیفه ماماها را در قبال سلامت مادران سنگین تر می کند.

وی با بیان اینکه در علم پزشکی درد هنگام زایمان دردی بسیار طاقت فرساست تصریح نمود: ماماها می توانند با نقش های حمایتی و ایجاد آرامش و اقدامات کاهش درد، این لحظات سخت را برای مادران تسهیل نمایند.
دکتر حیدری با بیان اینکه جایگاه مامایی در گذشته بسیار برجسته بوده، اهمیت این جایگاه را در حال حاضر دوچندان عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت کشور ما رو به سالمندی پیش می رود، این ماماها هستند که می توانند در راستای فرهنگ سازی نسل جدید اقدام نمایند و با ترغیب و تشویق خانواده ها در فرزندآوری و جوانسازی کمک کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به آمار بالای سزارین در کشور گفت: با توجه به اینکه آمار سزارین در دنیا حدود 25 درصد بوده و این آمار تقریبا در ایران بیش از دو برابر است، لذا ماماها می‌توانند با نقش های حمایتی خود به مادران باردار و آگاه سازی و تشویق آنها برای زایمان های طبیعی بی درد، ترس آنها را کاهش دهند.

معاون درمان دانشگاه همچنین با نکوهش موضوع سقط جنین در جامعه، تصریح نمود: متاسفانه در جامعه افرادی هستند که اقدام به انجام سقط جنین می‌کنند، با توجه به اینکه از لحاظ انسانی گرفتن حق حیات به هر بهانه ای، عمل بسیار ناپسندی تلقی می گردد و در قرآن نیز آمده است که «اگر کسی نفسی را کشت، گویی همه را کشته است»، در اینجا بازهم نقش ماماها برای فرهنگ سازی در راستای کاهش سقط جنین می تواند بسیار مؤثر باشد.

در ادامه دکتر زینلیان معاون فنی مرکز بهداشت استان برگزاری این مراسم  را در راستای تکریم ماماها، قدردانی و یادآوری زحمات شبانه روزی این عزیزان عنوان کرد که در حوزه سلامت مسئولیت حیاتی از جمله سلامت مادران باردار قبل، حین و بعد از بارداری و سلامت نوزادان را  تامین می نمایند.

وی تصریح کرد: اگر این عشق و مسئولیت پذیری در ماماهای گرانقدر وجود نداشت، این مهم تحقق نمی یافت و تحویل مادران و نوزادان سالم با هیچ چیز دیگری در نظام سلامت برابری نمی کند، از این رو ماماها باید به خود و حرفه ی خود ببالند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اولویت اصلی و بحران فعلی نظام سلامت را بحث جمعیت، سالمند شدن جمعیت و کاهش نرخ فرزندآوری در کشور عنوان نمود و افزود: این موضوعات بزرگترین بحران در نظام سلامت می باشد که ماماها می توانند بعنوان  مشاوران امین نقش کلیدی در آموزش و اگاه سازی مادران در زمان فرزند اوری داشته باشند و این موضوعات را برای آنها تبیین نمایند.

وی اظهار نمود: در حال حاضر ۱۲ درصد جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می دهند و اگر مداخله سریعی را نداشته باشیم با معضل و چاله جمعیتی روبرو می شویم.

دکتر زینلیان اغنا و آماده سازی کامل بانوان برای بارداری از لحاظ روحی روانی و جسمی را از مهمترین وظایف ماماها بیان نمود که مادران بتوانند باروری سالم و در نهایت نوزاد سالمی را به جامعه تحویل دهند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان همچنین به بحث سقط جنین اشاره نمود که متاسفانه این اقدام یک جنایت و قتل انسان محسوب می شود و آمارها نشان می دهد که سالیانه ۷۰۰ هزار سقط جنین اتفاق می افتد که ما می توانیم با آگاه سازی خانواده ها و مادران، جلوی این فاجعه را بگیریم.

سرهنگ خلبان ولی رحمانی فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی محوری ارتش، نیز در این مراسم در ابتدای سخنان خود از ماماها و مجموعه  دانشگاه های علوم پزشکی کشور  که در ۲ سال گذشته در حوزه مبارزه با ویروس کرونا جانفشانی ها و شهدای سلامت بی شماری را تقدیم ‌کشور کردند، تقدیر و تشکر نمود.

وی روز جهانی ماما را روز افرادی عنوان نمود که کارشان را با عشق، مسئولیت پذیری و هنر در هم آمیخته اند. ماماها با هنر و عشق خود انچه را که تبادل عشق مادر به فرزند است را با دستان خود به منصه‌ ظهور می رسانند.

سرهنگ خلبان ولی رحمانی اظهار کرد: همه شما خلق شده اید تا عشق، معرفت، انسانیت و زیبایی عالم هستی را به دنیا ببخشید، این عظمت حرفه ی مامایی ست که قبل از مادر، شما فرزندان را در آغوش گرفته و بعد این تبلور زیبایی را به مادران خود  تحویل می دهید.

همچنین دکتر محبوبه والیانی رییس جمعیت مامایی استان نیز در سخنان خود ضمن تبریک روز جهانی ماما و هفته گرامیداشت مامایی، از برگزاری یازدهمین کارناوال سلامت مادران در سطح شهر خبر داد که طی آن ماماها به آموزش و ارایه مشاوره های رایگان به بانوان و همچنین پمفلت های آموزشی پرداختند.

وی در ادامه سخنان خود به مطالبات و در خواست های ماماهای استان از جمله: بکارگیری ماماها در بیمارستان ها، تاسیس مراکز birth center، اجباری شدن طرح نیروی انسانی و استخدام نیروهای پیمانی، شرکتی و قراردادی اشاره نمود.

شایان ذکر است در پایان مراسم مسئولین دانشگاه با اهدای لوح و هدایایی از زهرا جوانمردی مامای نمونه کشور و همچنین ماماهای برتر استان تجلیل بعمل آوردند.

 

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)