رفتن به محتوای اصلی
x

تجلیل از پرستاران منتخب کشوری و استانی در مراسم گرامیداشت روز پرستار

یکشنبه 21 آذرماه، بمناسبت ولادت باسعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار، مراسم گرامیداشت این روز با حضور سرپرست دانشگاه، استاندار اصفهان، مقامات استانی و لشکری، معاونین و مدیران ارشد خدمات پرستاری و جمعی از پرستاران منتخب در محل سالن کوثر ارتش برگزار شد.

در این مراسم دکتر شیرانی سرپرست دانشگاه طی سخنانی برگزاری این مراسم را بعد از ماه ها تلاش و کوشش، اولین جلسه ای عنوان نمود که همگی با هم جمع شده اند تا گوشه ای از زحمات پرستاران به نمایندگی از کادر خدوم و زحمت کش پرستاری استان در همه حوزه ها (دانشگاه، ارتش، دولت، خیریه و خصوصی) تجلیل و قدردانی شود.

وی در بیان مقام و شان حرفه ی پرستاری گفت: علامه طباطبایی که یکی از علما و عرفای اسلام بوده  و عمرشان را برای دین و مذهب صرف کرده اند، در این خصوص فرموده اند: "من حاضرم حاصل هفتاد سال عبادتم را با یک شب پرستاری از بیمار تعویض نمایم" و این جمله جایگاه رفیع پرستاران که نشان دهنده خیر و برکت در این دنیا و آخرت می باشد را بیان می کند.

دکتر شیرانی در ادامه با اشاره به سخنرانی رییس محترم جمهور در دانشگاه لرستان  که در خصوص فوق العاده خاص، تعرفه خدمات پرستاری و تبدیل وضعیت پرستاران بود، اظهار کرد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با برنامه ریزی که با سازمان مدیریت و بودجه کشور داشتند این مطالبات را مورد پیگیری جدی قرار داده و امیدواریم که هر چه سریعتر عملیاتی شود.

سرهنگ خلبان ولی رحمانی فرمانده دانشکده هوانیروز و قرارگاه محرومیت زدایی ارتش جمهوری اسلامی نیز در این مراسم طی بیاناتی اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با شعار "ارتش فدای ملت"، در همه طول خدمت بعد از انقلاب، در کنار مردم و در خدمت مردم بوده است. ارتش برای خدمتگزاری به مردم هیچ مرزی قایل نیست و همانطور که شما پرستاران عزیز به عنوان سربازان خط مقدم عاشقانه و جاودانه خدمت کردین و هیچ حد و مرزی را برای خدمت به بیماران نگذاشتید.

سرهنگ خلبان ولی رحمانی تصریح کرد: اگر شما پرستاران خدوم تا دیروز با دل خدمت می کردین، امروز با جان خود خدمت می کنید، کسانی که عاشقانه کار می کنند و با عقل تصمیم می گیرند بدانند که ما آمده ایم به دنیا هدیه بدهیم نه اینکه از دنیا چیزی بدست آوریم.

وی در ادامه به فعالیت ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران بحران کرونا پرداخت و افزود: ارتش نیروی زمینی در این دوران با 28 بیمارستان و تقدیم ده ها شهید در کنار شما کادر درمان حضور داشته و در همین جا درود میفرستم به مجموع شهدای سلامت و 150 شهید کادر پزشکی کشور.

فرمانده دانشکده هوانیروز تصریح کرد: در حوزه محرومیت زدایی، ارتش بیش از 12 بیمارستان در ظرف 2 ماه احداث کرده است، همچنین ظرف 5 روز یک بیمارستان دایمی ساخته و یک اورژانس کاملا مجهز درکنار اورژانس بیمارستان الزهرا(س) برپا و راه اندازی نموده است.

سرهنگ خلبان ولی رحمانی در پایان سخنان خود با بیان فرموده حضرت آقا خامنه ای رهبر معظم انقلاب: "به معیشت پرستاران توجه ویژه شود"، گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت نیز همین موضوع را دنبال می کنند، گرچه نمی شود با حقوق و پاداش، استقامت ها، خدمات ارزشمند و از جان گذشتن های این عزیزان جبران شود اما بدانید که خداوند همه شما را دوست دارد.

وی افزود: شما کسانی هستید که در کنار بیماران کرونایی در بیمارستان ها به دور از خانواده و فرزندانتان ماندید و از ترس ابتلای آنها به بیماری کرونا، روز ها و ماهها را در بیمارستان سپری کردید؛ من از طرف آحاد و مجموعه ارتش به شما خدا قوت گفته و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری در این دنیا و آخرت را دارم.

دکتر مرتضوی استاندار اصفهان نیز طی سخنرانی خود به رازهای درون تقارن میلاد حضرت زینب (س) و روز گرامیداشت مقام شامخ پرستار پرداخت و بیان نمود: تصویری که همه ما از یک پرستار داریم شخصیتی ست که معجونی درون خودش فراهم کرده از تخصص، که در طبق عاطفه و مهربانی تقدیم به مخاطب خودش می کند و این معجون شفابخش همان پرستار است.

دکتر مرتضوی اظهار نمود: وقتی از تخصص صحبت می کنیم، دانش پرستاری ست که چگونه متناسب با نیاز بیمار خود عمل کند، روح بلند و تسلط وافر بر شرایط بیمار، تسلط ویژه بر تنگناهای وارد شده به بیمار و نوع نگرشی ست که به لحاظ روانی نسبت به بیمار خود دارد .

استاندار اصفهان گفت: یک پرستار با دلسوزی و مهربانی، صبر و فدا کردن زندگی خود، کار مضاعف و بروز ندادن خستگی و تحمل شرایط سخت، خدمت رسانی به بیماران را به نحو احسن انجام می دهد و در این دوران بحران کرونا این گوهران ارزشمندخوش درخشیدند و جلوه خاصی از خود به نمایش گذاشتند. من بعنوان استاندار اصفهان کمال قدردانی و توجه خود را نسبت به جامعه پرستاری ابراز و از تمامی خدمات و زحمات صادقانه این عزیزان تقدیر و تشکر می نمایم.

دکتر شیما صفازاده مدیر پرستاری دانشگاه نیز طی سخنرانی خود پرستاری را علم و هنر در هم تنیده ای عنوان کرد که برآیند آن مراقبت ایمن و باکیفیت از بیمار می باشد و امروز به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب (س) بانوی بزرگ اسلام، پرستار تمام نیکی ها، پرستار ارزش های مقدس عاشورا و هفته ی زیبای پرستار دور هم جمع شده ایم تا بعد از دوسال مبارزه همه جانبه با بیمای کووید 19، جشن باشکوهی را برگزار نماییم.

وی در ادامه افزود: از همکاران کادر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مراکز دولتی، خصوصی، خیریه و وابسته به ارگان از ابتدای پاندمی تا پایان مهرماه 1400 جمعه 3255 نفر به بیماری کووید 19 مبتلا شده و11 شهید مدافع سلامت را نیز تقدیم کرده است.

دکتر صفازاده  تصریح کرد: به منظور ارایه مراقبت به بیماران کرونایی، 5889 کادر پرستاری در مراکز و بخش های اختصاص یافته به بستری بیماران مبتلا به کووید، مشغول به فعالیت بودند. در این مدت همکاران من تلاش کردند تا تمامی خدمات را به نحو احسن ارایه دهند در حالیکه موانع خدمتی موجود مانند کمبود نیروی انسانی، ابتلا کارکنان و خانواده های آنان، کمبود وسایل حفاظت فردی در ابتدای بحران ناشناخته بودن بیماری، نیاز به افزایش تخت های بستری، جابجایی 503 نیرو از مراکز غیر ریفرال به ریفرال و .... مشکلات فراوانی را به همراه داشت.

مدیر پرستاری دانشگاه در پایان سخنان خود اظهار کرد: به فضل الهی تمامی این مشکلات و بحران ها پشت سر گذاشته شده و از تمامی مدیران خدمات پرستاری و همکاران برگزیده  کشوری و استانی که نمایندگانی از کادر پرستاری و اعضای نظام پرستاری می باشند تشکر و قدردانی می نمایم.

همچنین توکل عضو هیات مدیره نظام پرستاری در سخنرانی خود ضمن گرامیداشت این روز و قدردانی از زحمات و خدمات پرستاران عزیز در دوران بحران کووید 19، به بیان مطالبات و انتظارات آنان نمود.

 وی در بیانات خود به اجرای سریع و فوری قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، پرداخت سریع فوق العاده خاص به تمامی مدافعین سلامت، تعیین و ابلاغ سند استاندارد نیروی انسانی گروه پرستاری، اجرای کامل و بدون قید و شرط  و تفسیرهای شخصی و سلیقه ای قانون ارتقای بهره وری برای تمامی پرستاران، تکمیل زنجیره ارایه خدمات و گسترش خدمات پرستاری به خارج محیط بیمارستان، استفاده از ظرفیت و توانمندیهای پرستاران، پیراپزشکان در سطوح مدیریتی اشاره و همچنین خواستار توجه ویژه به خانواده های معظم شهدای سلامت شد.

 شایان ذکر است در این مراسم مسئولین با اهدای لوح و هدایایی از پرستاران برگزیده و منتخبین کشوری و استانی تجلیل بعمل آوردند.