رفتن به محتوای اصلی
x

برگزاری همایش روز ملی پیشگیری از سوختگی/تجلیل از خیرین عرصه سوختگی استان

به مناسبت اول دیماه، روز ملی پیشگیری از سوختگی، همایشی به همین منظور با حضور سرپرست دانشگاه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، و رییس، پزشکان و کارکنان مرکزآموزشی درمانی امام موسی کاظم(ع) در تالار ابن سینا مرکز همایش های علمی دانشگاه برگزار گردید.

در این همایش سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی سخنانی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)، این همایش را تلنگری درخصوص موضوع پیشگیری عنوان کرد و گفت: همیشه همه ما در زمینه های بهداشتی درمانی کشور، پیشگیری بالاتر از درمان می دانیم ولی در حوزه خاص سوختگی، آیا این اصل مهم را در خانواده و جامعه عملیاتی کرده ایم؟

سرپرست دانشگاه با اشاره به اینکه در موضوع سوختگی، هزینه های درمان زیاد و عوارض و مشکلات بعد از آن نیز قابل جبران نمی باشد، تاکید کرد: همه ما به عنوان یک مجموعه، اعم از استانداری، شهرداری، صدا و سیما، آتش نشانی، دانشگاه و دیگر ارگان های درگیر به عنوان مسئول، بایستی با اتخاذ تدابیر و آموزش های لازم به مردم در زمینه پیشگیری قدم های مؤثرتری برداریم.

رییس مرکز آموزشی درمانی امام موسی کاظم(ع) نیز طی سخنانی روز اول دیماه را بهانه ای برای برگزاری این همایش جهت تاکید بر بحث پیشگیری عنوان کرد و تصریح نمود: اهمیت این موضوع در سوختگی ها به این دلیل است که 90 درصد آن قابل پیشگیری می باشد، تمام هزینه هایی که باید در این زمینه صرف کنیم تا سوختگی ها اتفاق نیفتد، قابل قیاس با درمان سوختگی نمی باشد.

دکتر عابدینی ادامه داد: پوست 13 درصد وزن بدن و ضخامت آن 1 تا 2 میلی متر است و یک حرارت 69 درجه ای، همه ضخامت پوست را می سوزاند و 87 درصد سوختگی ها به علت حرارت می باشد، و سوختگی حدود 30 درصد در یک کودک زیر دوسال به راحتی منجر به فوت او می شود.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری دو برابر درمان اهمیت دارد گفت: تفاوتی که پوست با بقیه اعضای بدن دارد این است که وقتی قلب، کلیه یا ریه مشکل پیدا می کند درمان می شوند ولی وقتی سوختگی ایجاد می شود پوست از بین می رود و دیگر آن عضو وجود نخواهد داشت و می توان گفت سوختگی بیماری نداشتن پوست است و وقتی سوختگی بالای 25 درصد اتفاق بیفتد، به ازای هر یک سانتیمتر مربع پوست مصنوعی یا بانک پوست بین 20 تا 50 میلیون تومان هزینه می گردد.

دکتر عابدینی 65 درصد سوختگی ها را بین سنین 30 تا 50 سال و 20 درصد آن را زیر 10 سال عنوان کرد و افزود: سوختگی در سن فعال اقتصادی، باعث می شود که قدرت اقتصادی کشور آسیبی زیاد متحمل شود.

وی همچنین آمار مرگ و میر بیماران سوختگی را نزدیک به 20 درصد عنوان کرد و ادامه داد: زمانی بنزین، نفت و آب جوش بالاترین درصد را در بین سوختگی ها داشتند، اما در یک دهه گذشته انفجار گاز با 33 درصد بالاترین درصد سوختگی را دارد که بیشتر توسط کپسول های گاز و پیکنیک هایی که در منازل وجود دارد اتفاق می افتد، پس از آن حدود 24 درصد مواد اشتعال زا و سپس 15 درصد آب جوش می باشد.

رییس مرکز آموزشی درمانی امام موسی کاظم(ع) استفاده مباحث آموزشی، پمفلت ها و پویانمایی ها را بسیار در زمینه آموزش مردم در پیشگیری از سوختگی مؤثر عنوان کرد و ادامه داد: با صرف هزینه هایی کمتر می توان جلوی بسیاری از هزینه های درمانی و عاطفی را در یک فرد سوخته و خانواده های آنها بگیریم.

دکتر زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه عمدتا نگاه مسئولین بیشتر بر درمان معطوف است گفت: موضوع پیشگیری نه تنها در مورد سوختگی بلکه در تمام زمینه های بهداشت و درمان مغفول می باشد، به جای اینکه پیشگیرانه محور فکر و نگاه می کنیم، نگاه ها درمان محور می باشد و همین موضوع منجر به ایجاد هزینه های گزاف و نگرانی های مختلف شده باعث گردیده به رویکرد ساخت بیمارستان ها و تامین تجهیزات پزشکی و دارو و درمان بپردازیم.

دکتر شیخی با تاکید بر اینکه در موضوع سوختگی، نگاه پیشگیرانه از اولویت زیادی برخوردار است تصریح نمود: یکی از مباحثی که هزینه های گزاف دربر دارد موضوع سوختگی است، زیرا که علاوه بر هزینه های مادی، بحث های معنوی آن بسیار نگران کننده است و وقتی حادثه ای اتفاق می افتد و خانواده ای درگیر سوختگی می شود عواقب بسیار خطرناکی را به دنبال خود دارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع، سوانح سوختگی که در منازل اتفاق می افتد ناشی از عدم آگاهی است و مهمترین موضوع پیشگیری از سوانح سوختگی، آگاهی و آموزش درست با همکاری تمامی دستگاه ها به خصوص صدا و سیما و مراکز آموزش و پرورش می باشد، زیرا در خصوص موضوع سوختگی ها، آموزش بسیار نقش کنترل کننده داشته و می تواند جلوی بسیاری از خسارتها را بگیرد.

گفتنی است در ادامه مراسم از خیرین عرصه سوختگی استان توسط مسئولین تجلیل شد.

 

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)