رفتن به محتوای اصلی
x

برگزاری نشست علمی، آموزشی خبری کرونا در دانشگاه

با توجه به افزایش مجدد کرونا در استان اصفهان و دو رقمی شدن آمار مرگ و میر، روابط عمومی دانشگاه با حضور دوتن از متخصصین (دکتر فرزین خوروش مدیر گروه عفونی و دکتر فدایی مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی ) و جمعی از اصحاب رسانه نشست علمی، آموزشی خبری کرونا را در تالار پویش دانشگاه برگزار نمود.

در ابتدای این نشست دکتر خوروش طی سخنانی در خصوص تاریخچه ورود ویروس کرونا در کشور (بهمن 98) و شیوع آن در جامعه، به بحث ایمنی جمعی و واکسیناسیون اشاره نمود و افزود: علیرغم تمامی مخالفت ها و افراد ضدواکسن، واکسن های مختلفی در دنیا و از جمله کشور خودمان تولید شد و مردم تقریبا به ایمنی نسبی در مقابل با ویروس کرونا دست یافتند.

وی افزود: ویروس کرونا یک ویروس ناشناخته با جهش های متفاوتی است که بسیار غافلگیرکننده می باشد، بطوریکه بعد از اوج گیری این بیماری در یک پیک و سپس افت جهش ویروس در جامعه، افراد فکر می کنند این بیماری تمام شده، اما این یک اشتباه است!

مدیر گروه عفونی دانشگاه با اشاره به جهش جدید ویروس کرونا تصریح کرد: این ویروس از خانواده جهش امیکرون است که قابلیت سرایت آن چندین برابر شده و درگیری دستگاه های تنفسی فوقانی به همراه تب، بدن درد ، سردرد و  آبریزش را به همراه دارد اما خوشبختانه در این جهش درگیری ریه به مراتب کمتر شده است.

دکتر خوروش گفت:  در این جهش قرنطینه افراد مبتلا به مدت 5 روز، رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از قبیل زدن ماسک در فضاهای بسته، فاصله گذاری اجتماعی 5/1 متر، شستن دست ها و ... بسیار ضروری می باشد.

وی اظهار کرد: بعد از گذشت 2 سال و نیم از ورود این ویروس به دنیا و تمامی تلفات و تبعاتی که در زندگی افراد به همراه خود داشت، بایستی سهل انگاری ها را کنار گذاشته شود، افراد مسن، افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند، قلبی عروقی، کلیوی، ریوی و ... واکسیناسیون خود را جدی بگیرند و تحت مراقبت و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی باشند تا درگیر این بیماری، افزایش بستری ها و آمار مرگ و میر نباشیم.

دکتر خوروش نمونه بارز و مسجل تاثیر واکسن بر روی مرگ و میر افراد کرونایی را تعداد شهدای مدافع سلامت عنوان کرد که بعد از واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان، تعداد این شهدا بسیار کاهش یافت.

 وی اظهار نمود: هیچ محدودیتی برای افراد در تزریق واکسن وجود ندارد مگر افرادی که بعد از دریافت دز اول با واکنش حساسیتی شدید روبرو شده باشند، همچنین زمان مراجعه به پزشک در افراد مبتلا بسیار مهم می باشد، به هیچ عنوان مبتلایان مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها را نداشته باشند، زیرا درمان کرونا یک درمان حمایتی است.

دکتر فدایی نیز در ادامه طی سخنان خود با بیان فروکش کردن کرونا در اواخر خردادماه و داشتن روزهایی بدون مرگ و میر کرونایی، به افزایش آمار مبتلایان و بستری ها از اوایل تیرماه اشاره نمود و افزود: تعداد تست های مثبت روزانه از 60 تست مثبت به بالای 400 تست مثبت رسیده، همچنین تعداد تخت های اشغال 200 تخت می باشد و در حال حاضر در مسیر افزایش تعداد مبتلایان و بستری های کرونایی در استان هستیم.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی تصریح کرد: تاکنون حدود 85 درصد از واجدین شرایط (افراد بالای 18 سال) دز اول واکسن و 75 درصد دو دز واکسن را دریافت کرده اند و بعد از شش ماه، افراد می بایستی یادآور اول را دریافت می کردند که تاکنون 60 درصد واکسن یادآور را نیز تزریق نموده اند.

دکتر فدایی افزود: در حال حاضر افراد بالای 18 سال می توانند یادآور دوم واکسن کرونا را در مراکز بهداشتی تزریق نمایند، بطوریکه از اوایل تیرماه تا کنون 550 هزار نفر برای دریافت دز سوم و 10 هزار نفر دز چهارم واکسن کرونا را دریافت نموده اند.

وی همچنین با اشاره به تزریق روزانه 5000  واکسن به افراد در روزهای اخیر،  گفت: به دلیل استقبال مردم تعداد مراکز تزریق واکسن در سطح  شهر را افزایش داده ایم و تمامی مراکز در دو شیفت صبح و عصر با برندهای مختلف واکسن، آماده واکسیناسیون عموم می باشند.

دکتر فدایی یک سری مراکز را که دارای 9 برند واکسن می باشند را "مراکز سبد کامل" عنوان و تصریح نمود: اولویت اول برای ما، یک میلیون افرادی هستند که تاکنون هیچ واکسنی تزریق نکرده اند، سپس اولویت برای کسانی می باشد که سه دز را زده اند و باید دز چهارم را دریافت کنند، همچنین طبق اطلاعات موجود این واکسیناسیون میزان ابتلا را کاهش و علاوه بر درگیری کمتر ریه، کاهش تعداد مرگ و میر و بستری ها را به دنبال دارد.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی با تاکید بر واکسیناسیون افراد برای حفظ امنیت و سلامت جامعه در مقابله با ویروس کرونا، افزود: با طولانی شدن شیوع این ویروس در جامعه، علاوه بر مشکلات روانی و اجتماعی زیاد بر مردم، یکسری افراد پس از مبتلا شدن به ویروس کرونا، عوارضی از قبیل: دیابت، مشکلای قلبی عروقی و ... را نیز داشته اند.

دکتر فدایی در پایان سخنان خود اعلام نمود: واکسیناسیون کووید 19 در دنیا جلوی مرگ و میر 20 میلیون انسان را گرفته است.

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)