رفتن به محتوای اصلی
x

برگزاری نشست خبری به مناسبت روز جهانی قلب

به مناسبت 29 سپتامبر روز جهانی قلب و به دنبال آن‌ هفته ملی قلب از هفتم تا چهاردهم مهرماه، نشست خبری تحت عنوان سلامت قلب با حضور مسئولین این حوزه و اصحاب رسانه در تالار پویش دانشگاه علوم پزشكی اصفهان برگزار شد.

در این نشست دکتر رامش حسین‌خانی مسئول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طی سخنانی بیماری‌های قلبی و عروقی را یکی از علل اصلی فوت در دنیا عنوان نمود و افزود: در جهان سالانه حدود 33 درصد مرگ و میرها به علت سکته های قلبی و مغزی اتفاق می افتد، یعنی تقریبا حدود 18.6 میلیون نفر در جهان به دلیل سکته قلبی و مغزی فوت می‌کنند، و در ایران این میزان حدود 42 درصد می باشد.

وی  ادامه داد: در طول پاندمی کرونا میزان  مرگ و میر سکته‌های قلبی و مغزی به 33 درصد کاهش یافت و این به معنای کنترل بیماری نیست، بلکه نشان داد تعداد بسیاری از افرادی که به علت کرونا فوت کردند کسانی بودند که بیماری زمینه‌ای قلبی و عروقی داشتند و علت مرگ به علت کرونا ثبت شد.

مسئول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه همزمان با صنعتی شدن دنیا، تغییراتی در شیوه زندگی به وجود آمد و بیماری های قلبی و عروقی افزایش و به تبع آن مرگ و میر نیز افزایش یافت، گفت: عوامل شناخت بیماری‌های قلبی مهم است، چرا که تغذیه نامناسب و افزایش مصرف فست فود و از طرفی کاهش مصرف میوه و سبزیجات در کشور باعث افزایش فشار خون و بیماری قلبی و عروقی شده و مهمتر از همه میزان مصرف نمک هم در کشور بالاست که خود عامل مهمی در افزایش فشار خون و افزایش حمله های قلبی و مغزی است.

وی تصریح کرد: در اصفهان از هر 3 نفر یک نفر مبتلا به فشارخون است و طی 4 سال اخیر، 8 درصد آمار ابتلا به فشار خون افزایش یافته است.

دکتر حسین‌خانی گفت: چربی خون، اضافه وزن و چاقی، آلودگی هوا، دیابت، کم تحرکی، مصرف سیگار، قلیان و الکل از جمله علل دیگر منشأ بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

وی در خصوص اثرات مخرب کم تحرکی بر بدن گفت: کم تحرکی خود عامل افزایش فشار خون و مشکلات قلبی و عروقی می گردد؛ حدود 35 درصد جامعه بالای 18 سال کم تحرکی دارند، این کم تحرکی حتی در کودکان نیز به خصوص در دوران شیوع کرونا و استفاده بیش از حد از موبایل، لپ تاپ، تلوزیون و کامپیوتر مشهود است و این وظیفه آموزش و پرورش است که تحرک و ورزش را در مدارس جدی گرفته و طبق استاندارد حداقل روزانه یک ساعت ورزش، بازی و فعالیت های بدنی را برای دانش آموزان در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: اگر شیوه زندگی اصلاح شود می‌توان از 80 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد، در کشورهای توسعه یافته درصد میزان مرگ و میر بیماری‌های قلبی کاهش یافته است.

مسئول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به دسترسی  بیماران قلبی به مراکز درمانی، اظهار داشت: باید دسترسی بیماران، سهل و ساده باشد تا بتوانند با اقدامات به موقع از ابتلا به بیماری و مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد.

دکتر حسین خانی خاطرنشان کرد: در مراکز جامع سلامت در تمام محلات استان، برنامه خطرسنجی بیماری های قلبی و عروقی و عوامل خطر بیماری هایی مانند فشارخون، دیابت و چربی خون برای افراد بالای 30 سال انجام می گردد و به صورت رایگان غربالگری برای افراد زیر 30 سال انجام می‌شود.

فعالیت پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با 7 مرکز تحقیقاتی 

 معاون پژوهشکده قلب و عروق و متخصص تغذیه با اشاره به مرکز تحقیقات قلب و عروق، اظهار داشت: این مرکز فعالیت خود را در سال 1367 به عنوان یک طرح تحقیقاتی شروع کرد و در سال 1373 موافقت اصولی و قطعی را از وزارت بهداشت گرفت و از همان ابتدا به عنوان یک مرکز همپای بهداشت جهانی در منطقه فعالیت خود را در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی آغاز کرد.

دکتر نوشین محمدی‌فرد افزود: در سال 1390 پژوهشکده  قلب و عروق به منظور گسترش فعالیت‌ها و بزرگ‌تر شدن واحدها به شکل پژوهشکده درآمد که شامل  7 مرکز تحقیقاتی از جمله مرکز  قلب و عروق، بازتوانی قلبی، پرفشاری خون،  فیزیولوژی کاربردی، نارسایی قلب، اقدامات تهاجمی قلب و قلب اطفال می باشد که این مراکز اهداف بلند مدت پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی را دنبال می‌کنند.

وی با بیان تحقیقی با عنوان « قلب سالم اصفهان»، گفت: این تحقیق از سال 79 با همکاری مرکز بهداشت استان و سایر مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پژوهشکده قلب و عروق و به منظور کنترل و پیشگیری بیماری‌های قلبی و عروقی و مداخله در سطح جامعه انجام شد.

معاون پژوهشکده قلب و عروق و متخصص تغذیه افزود: تحقیق در شهر اصفهان و نجف‌آباد، در قالب 10 پروژه مداخله‌ای برای گروه‌های هدف صورت گرفت و زمانی که مداخلات پیشگیرانه بیماری‌های قلبی و عروقی در اصفهان انجام می‌شد، آمار بیماری قلبی و سکته‌ها در  اصفهان و نجف آباد کاهش یافت و به دنبال آن مرگ و میر هم سیر نزولی پیدا کرد. 

10 سال میانگین بروز بیماری‌های قلبی در ایران کاهش یافته است

یک متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فرایند تصلب شرایین و تجمع چربی و سفت شدن عروق را از دوران کودکی عنوان نمود و گفت: فاکتورهایی برای بروز بیماری‌های قلبی وجود دارد که برخی از آنها از جمله جنسیت و ژنتیک  قابل پیشگیری نیست اما موارد دیگر شامل تغذیه مناسب، کنترل چاقی، بی‌تحرکی، عدم مصرف سیگار و قلیان را باید رعایت کرد تا از ابتلا به بیماری جلوگیری گردد.

دکتر فائزه تابش با اشاره به سوء تاثیر نوشیدنی‌های گازدار و شیرینی‌جات در سلامتی افراد، اظهار داشت: متاسفانه نوشابه و دلستر، به وفور در کشور در حال مصرف است و  باید نوشیدنی‌های سنتی مانند دوغ بی نمک جایگزین شود.

وی در خصوص علائم بیماری‌های قلبی و عروقی تشریح نمود: درد قفسه سینه از پشت جناغ که ممکن است به دو دست کشیده شود، دردی که با فعالیت بیشتر می‌شود، دردی که با تنگی نفس همراه باشد، افت ناگهانی فشار، درد دست، گزگز شدن سطح داخلی دست و انگشت‌های کوچک از جمله علائم بیماری قلبی است.

این متخصص قلب ادامه داد: نباید درد سر دل را عامل درد معده قلمداد نمود بلکه توصیه می‌شود فرد ابتدا از نظر بیماری قلبی مورد بررسی قرار گیرد به ویژه اگر بیمار ریزفاکتورهای قلبی و عروقی هم داشته باشد و پس از اطمینان از سلامت قلب به موارد دیگر توجه شود.

دکتر تابش تصریح کرد: به بیماران توصیه می‌شود که با بروز علائم درد قلبی به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند و زمان طلایی را از دست ندهند و به هیچ وجه خوددرمانی نکنند.

این متخصص قلب با اشاره به اینکه قطع داروها بدون نظر پزشک کار اشتباهی است، گفت: به هیچ وجه سرخود یا به پیشنهاد افراد دیگر دارو را قطع، تعویض یا مصرف نکنند.

وی افزود: از نظر تجهیزات و دارو هیچ کمبودی در استان وجود ندارد، اقدامات پیشرفته درمانی در این خصوص انجام می‌شود و تقریبا می‌توان گفت در سطح خوبی در زمینه درمان بیماری قلب و عروق قرار داریم.

دکتر تابش خاطرنشان کرد: متاسفانه 10 سال میانگین سنی بروز بیماری‌های قلبی در ایران کاهش یافته است، امسال نیز اصفهان از نظر شیوع سکته قلبی رتبه 7 در کشور را دارا می باشد، به طوری که از میانگین کشوری هم بالاتر است، همچنین می توان گفت در اصفهان از هر  100 نفر 8 نفر به بیماری قلبی مبتلا هستند.

 برنامه‌های ویژه هفته قلب در اصفهان اعلام شد

مسئول روابط عمومی پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با اشاره به گرامیداشت هفته جهانی قلب، اظهار داشت: از روز پنج‌شنبه 7 مهر هفته جهانی قلب آغاز می‌شود که در این روز مراسم افتتاحیه همراه با آموزش و پایش در گذر چهارباغ ساعت 19-16 برگزار می گردد، روز جمعه 8 مهر همایش علمی و ورزشی انجمن دوستان قلب در بوستان ملت از ساعت10-7، شنبه 9 مهر ماه کنفرانس علمی در پژوهشکده قلب و عروق از ساعت 11-9 و یکشنبه 10 مهر برنامه غربالگری و پایش در مرکز آموزشی درمانی شهید چمران ساعت 11-9 برگزار می‌شود.

 شراره ناظم زاده افزود: در روزهای پنج‌شنبه 14 مهر همایش کودک و جوان، نشاط و سلامتی در سیتی سنتر ساعت 20-17 و جمعه اختتامیه همراه با آموزش و پایش در جاده سلامت ناژوان برپا خواهد شد.

 مسئول روابط عمومی پژوهشکده قلب و عروق اصفهان تاکید کرد: در صورت فراهم بودن شرایط، برنامه‌ها برگزار خواهند شد.