رفتن به محتوای اصلی
x

برگزاری نشست خبری با معاون درمان دانشگاه/تعداد بیش از دو برابری بیماران بستری در موج پنجم نسبت به موج های قبل

نشست خبری با موضوع آخرین اخبار مربوط به بیماری کرونا در حوزه درمان، دوشنبه هشتم شهریور ماه، با حضور دکتر کلیدری معاون درمان و جمعی از اصحاب رسانه در دفتر ریاست دانشگاه برگزار گردید.
در این نشست معاون درمان دانشگاه به شرایط سخت بیماری کرونا در موج پنجم اشاره نمود و گفت: در مرداد ماه سال جاری و با آغاز موج پنجم کرونا، سیل عظیم مراجعه بیماران به بیمارستان ها را شاهد گردیدیم، به مرور شرایط به سمتی پیش رفت که تقریباً تعداد بیماران بستری در یک شبانه روز در استان به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ بیمار و تعداد تست مثبت بیماران در یک شبانه روز از ۲ هزار نفر به سه هزار نفر افزایش یافت.
دکتر کلیدری افزود: در این شرایط مجبور به افزایش تمام ظرفیت‌های موجود در استان برای بستری بیماران شدیم، به گونه ای که بیمارستان های دولتی استان از جمله مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) با بیش از ۷۰۰ بیمار بستری، مرکز آموزشی درمانی امین با بیش از ۲۰۰ بیمار بستری و مرکز آموزشی درمانی عیسی بن مریم(ع) با حدود ۱۳۰ بیمار بستری وارد چرخه خدمت گردیدند.
وی ادامه داد: همچنین از ظرفیت بیمارستان های تامین اجتماعی شامل شریعتی و غرضی با حدود ۴۰۰ تا ۴۸۰ بیمار، بیمارستان های نظامی از جمله صدوقی و بیمارستان صحرایی آن با بیش از ۱۲۰ بیمار بستری و نیز بیمارستانهای خصوصی و خیریه شامل میلاد، عسگریه، زهرای مرضیه، حجتیه، سینا، سعدی، سپاهان و خانواده در شهر اصفهان با حداقل حدود ۵۰۰ بیمار بستری تا حدود ۸۰۰ بیمار در روزهای پایانی مردادماه استفاده نمودیم تا هیچ بیماری برای بستری در این شرایط پشت در بیمارستانها منتظر نماند.
دکتر کلیدری با بیان اینکه هم اکنون روزانه به 5700 بیمار در داخل بیمارستان ها به صورت بستری دائم و یا موقت خدمت رسانی می شود افزود: با توجه به سیاست های کلان وزارتی، ساختاری را از موج چهارم طراحی نمودیم که در آن به بیمارانی با تشکیل پرونده موقت نیز خدمت رسانی گردد و در موج پنجم این بستر را گسترش داده و تعداد بیماران بستری موقت خود را در استان، روزانه، از 1500 تا 2500 بیمار رساندیم، به گونه ای که در هفته گذشته در بیمارستان ها، به 3700 بیمار بستری در داخل استان و حدود 2000 بیمار بستری موقت خدمت ارائه می شد.
معاون درمان دانشگاه سیر صعودی بیماری را در سه روز اخیر بسیار کم عنوان کرد و افزود: تا پایان هفته گذشته شرایط سختی را در ارتباط با افزایش تعداد بیماران کرونا مثبت و بستری تجربه نمودیم و هنوز این وضعیت ادامه دارد ولی اگر گرفتار نوساناتی که در موج های قبلی نیز شاهد آنها بودیم نشویم، می توان گفت در شهر اصفهان نقطه حداکثری موج شکل گرفته و در چند روز اخیر میزان نوسانات بسیار کم بوده است.
وی در این خصوص ادامه داد: در شهرستان های بزرگ اطراف اصفهان از جمله خمینی شهر، نجف آباد، فلاورجان، شهرضا و شاهین شهر همچنان این سیر صعودی ادامه دارد و در شهرستان های کوچکتر نیز مانند سمیرم، لنجان، مبارکه و داران روند آرامی را در افزایش روزانه تعداد بیماران مشاهده می کنیم، تنها دو شهرستان نایین در شرق و شهرستان گلپایگان در غرب اصفهان شرایط آرامتری را در موج پنجم طی نموده و تعداد بیماران آنها نسبت به موج گذشته تغییر ننموده است.

دکتر کلیدری با تاکید بر اینکه در موج پنجم، به بیش از دو برابر بیماران به نسبت موج قبل خدمت رسانی می شود تصریح نمود: در حال حاضر تعداد بیماران در استان، از توان ساختار درمان بیشتر است و امیدوار هستیم بیش از این افزوده نشود.
معاون درمان دانشگاه به افزایش ظرفیت تخت بستری برای شرایط ویژه اشاره نمود و گفت: با توجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار گرفته ایم، به فکر ایجاد ظرفیت سازی جدید در استان افتاده و از دو هفته پیش ساخت یک بیمارستان صحرایی با ظرفیت بیش از 150 تخت در کنار سپاهانشهر آغاز شد تا در شرایط خاص از ظرفیت آن برای بیماران جدید استفاده گردد، همچنین در تلاش هستیم تا ظرفیت مرکز الزهرا را به 750 تا 800 تخت بستری و مرکز امین را به 300 تخت بستری برسانیم.
معاون درمان دانشگاه همچنین در موج پنجم کرونا به متوسط از دست رفتن تعداد 30 تا 40 بیمار در روز اشاره نمود و ادامه داد: متاسفانه تعداد مرگ و میرها طی دو الی سه روز گذشته افزایش پیدا کرده که نتیجه افزایش ناگهانی بیماران کرونا مثبت در چند هفته اخیر بوده است و براورد این است که تقریبا یک دوره ثابت را به همین صورت تا دو هفته آینده داشته و پس از آن، به شرط عدم وقوع شرایط غیر عادی، با کاهش مبتلایان به بیماری مواجه شده و روند نزولی این موج را شاهد باشیم.
دکتر کلیدری با بیان اینکه در موج پنجم کرونا تمامی خدمات غیر اورژانسی بیمارستان ها محدود و بیمارستان ها در خدمت بیماران کرونایی قرار گرفتند ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد بیماران استان اصفهان در موج پنجم کرونا به بیش از دو برابر موجهای قبلی رسید فشار سنگینی به بیمارستان های استان وارد گردید و مجبور شدیم تمامی خدمات غیر اورژانسی بیمارستان های تک تخصصی را تعطیل و فقط محدود به ارائه خدمت به بیماران کرونایی و بیماران غیر کوید اورژانسی نماییم و همچنین از ظرفیت کادر درمانی آنها برای تزریق به بیمارستان های کرونایی استفاده نماییم.   
معاون درمان دانشگاه در خصوص تلاش ها و از خودگذشتگی های کادر درمان نیز سخن گفت و تشریح نمود: پزشکان و پرستاران در این شرایط  ویژه، فشار بسیار سنگینی را متحمل شده اند، خستگی های مفرط در شیفت های زیاد و ساعات طولانی خدمت باعث گردیده تعدادی از آنها به دلایل مختلف از جمله ابتلا به بیماری کوید از چرخه درمان خارج شوند و این روند سختی های پرسنل دیگر را نیز دوچندان می نماید.
وی استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب در داخل استان و نیز به کارگیری نیروهای پرستاری ترم 6 به بعد را راه حلی برای کمک به این مشکل عنوان نمود و گفت: تغییرات ایجاد شده در این برنامه ها، تمامی به منظور عبور از شرایط سخت کنونی بوده و امیدوار هستیم در روزهای آینده با مراقبت بیشتر مردم و اتخاذ سیاست های مناسب بتوان به شرایط عادی برگشت.
معاون درمان دانشگاه نگرانی در خصوص سویه لامبدا را اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در تمام دنیا نگرانی برای این سویه وجود دارد و احتمالا کشور ما نیز آن را تجربه خواهد کرد، لذا اصلی ترین اقدام برای جلوگیری از گسترش شدید آن هم در استان و هم در کشور واکسیناسیون می باشد.
وی افزود: اگرچه گفته می شود این سویه نسبت به واکسیناسیون مقاومت نسبی دارد ولی اگر بتوان تاحدودی ایمنی را در کشور و استان ایجاد کرد می توانیم از گسترش شدید آن جلوگیری نماییم.
دکتر کلیدری افرادی که بایستی در استان واکسن دریافت نمایند را 3 و نیم میلیون نفر عنوان کرد و افزود: در ماه مرداد انجام واکسناسیون به خوبی پیش رفت به گونه ای که در برخی از روزها تعداد 40 تا 45 هزار واکسیناسیون نیز انجام گردید ولی در هفته گذشته این تعداد به دلیل محدود بودن تعداد واکسن به ده هزار رسید، تاکنون نیز حدود یک و نیم میلیون نفر واکسن را دریافت نموده اند و اگر واکسن در اختیارمان قرار بگیرد می توانیم تا آخر مهرماه 3 میلیون نفر را واکسن بزنیم.

وی همچنین گفت: اگر واکسیناسیون به موقع انجام نشود،در شرایطی که لامبدا وارد کشور شود، به دلیل سرعت گسترش سویه لامبدا و تمایل آن به سنین پایینتر جامعه و نیز افزایش میزان مرگ و میر آن، بایستی از اعمال محدودیتهای شدید استفاده کرد.
 

 

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)