رفتن به محتوای اصلی
x

برگزاری نشست خبری اجرای طرح ضربتی شهدای سلامت

نشست خبری در خصوص آغاز اجرای طرح ضربتی شهدای سلامت، علل و چگونگی اجرای آن، سه شنبه دوم آذرماه، با حضور سرپرست دانشگاه، معاون و مدیران مرکز بهداشت استان، سخنگوی دانشگاه و جمعی از اصحاب رسانه در سالن رویش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

در این نشست سرپرست دانشگاه ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج، از آغاز اجرای طرح شهدای سلامت همزمان با این هفته خبر داد.

دکتر شیرانی با بیان اینکه حدود 20 ماه است که از شروع بیماری کرونا میگذرد و چه بسیار مشکلات جانی و مالی را برای مردم به همراه داشته است در این خصوص تشریح نمود: زمانی در کشور واکسیناسیون به تعداد کافی موجود نبود و تعدادی برای زدن واکسن به کشورهای دیگر می رفتند، ولی در حال حاضر واکسن به وفور وجود دارد و انتظار می رود مردم برای دریافت واکسن اقدام کنند.

وی به نمودار واکسیناسیون کشور اشاره نمود و گفت: اوایل اجرای واکسیناسیون، به دلیل کمبودی که در خصوص واکسن وجود داشت، شیب ملایم و کمی را شاهد بودیم، پس از تامین واکسن و دسترسی کافی آن، شیب واکسیناسیون شدت گرفت، ولی در حال حاضر دوباره به شیب کم رسیده ایم که با توجه به فراوانی واکسن نبایستی این اتفاق بیفتد.

دکتر شیرانی ادامه داد: علت های متفاوتی برای کاهش آمار واکسیناسیون وجود دارد که می توان به ترس برخی از مردم به واکسن کرونا و عوارض پس از آن، دور بودن مراکز تجمیعی واکسن برای برخی و دسترسی نداشتن بعضی از مردم به دلایل خاص به این مراکز و حتی عدم اعتقاد برخی به واکسیناسیون باشد.

وی اجرای طرح شهدای سلامت را در افزایش تعداد واکسیناسیون افراد و در نتیجه افزایش سطح ایمنی جامعه مؤثر قلمداد کرد و افزود: آمار ثابت کرده است که احتمال ابتلا به کرونا در شخصی که واکسن زده بسیار کمتر از واکسن نزده ها است، همچنین در صورت ابتلا به کرونا، احتمال اینکه بیماری شدت داشته باشد بسیار کمتر از واکسن نزده ها است و حتی اگر بیماری شدید باشد احتمال مرگ آن بسیار ضعیف می باشد.

سرپرست دانشگاه یکی از علل آغاز این طرح را ایجاد حفاظت فردی و حفاظت جامعه عنوان و تاکید کرد: واکسن کرونا هم عامل پیشگیری و هم درمان است، زیرا طبق آمارها به نوعی جلوی مرگ و میر را می گیرد.
وی شیب نمودار واکسیناسیون در استان اصفهان را طی روزهای اخیر، کند و آمار آن را حدود 2/0 درصد روزانه ی واکسیناسیون افراد عنوان کرد و ادامه داد: این آمار نشان می دهد که 5 الی 6 روز طول می کشد تا یک درصد به آمار واکسن زده ها اضافه شود، لذا با اجرای طرح شهدای سلامت درصدد هستیم این آمار را افزایش دهیم.

دکتر شیرانی به شیوع پیک ششم کرونا در برخی کشورها اشاره کرد و افزود: شرط مصونیت از این موج، ایمنی حداقل 90 درصد افراد جامعه است.

سرپرست دانشگاه دلیل دیگر اجرای این طرح را خستگی و فرسودگی نیروها در مراکز واکسیناسیون قلمداد کرد و ادامه داد: در استان اصفهان 44 مرکز تجمیع واکسیناسیون با قابلیت تزریق روزی 150 هزار دوز واکسن وجود دارد که هم اکنون به 20 الی 25 هزار دوز رسیده است، یعنی 130 هزار از ظرفیت ها خالی مانده است، لذا طرح شهدای سلامت به عنوان روشی جدید برای اجرای هرچه سریعتر واکسیناسیون، با همکاری سپاه صاحب الزمان(عج)، نیروهای بسیج و همه دستگاه ها و ارگان ها و با اهداف فرد محور، محله محور، شغل محور و سازمان و اداره محور در حال انجام است.

دکتر شیرانی سامانه سیب مرکز بهداشت استان را سامانه ای جامع برای مشخص نمودن وضعیت واکسیناسیون افراد جامعه عنوان کرد و گفت: همه افرادی که در استان اصفهان حتی یک مرتبه به مراکز بهداشت رفته باشند در این سامانه اسم آنها موجود می باشد و میتوانند با درج کد ملی خود در قسمت مورد نظر از وضعیت واکسن خود اطلاع یابند.

وی افزود: در این سامانه افراد واکسن نزده، شناسایی و علت آن مورد پیگیری قرار می گیرد.

سرپرست دانشگاه در پایان سخنان خود تاکید کرد: واکسن زدن به معنای عدم پروتکل های بهداشتی نیست و تمامی افراد جامعه بایستی استفاده از ماسک، شستشوی دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را ترک ننمایند.
در ادامه این نشست دکتر امین معاون بهداشتی دانشگاه و رییس مرکز بهداشت استان هدف از اجرای طرح را افزایش پوشش واکسیناسیون به بالای 85 درصد و مدت زمان اجرای آن را از اول تا 19 آذرماه عنوان کرد و گفت: ویژگی خاص این طرح، پیگیری فعال آن در بین گروه های هدف می باشد.

وی ادامه داد: در این خصوص بررسی می شود که چه تعداد از افراد جامعه واکسن نزده اند و از طریق پایگاه اطلاعاتی نسبت به واکسیناسیون این افراد اقدام می شود.

دکتر عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست به روند کاهشی ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا طی دو ماه گذشته اشاره نمود و گفت: تعدای از شاخص های اساسی آمار کرونا کاهش چشمگیری داشته، از جمله تعداد بستری بیماران کرونایی در بیمارستان ها از یکماه گذشته با 1500 بستری به حدود 700 نفر رسیده و بستری ها در ICU نیز از حدود 400 نفر به 145 نفر رسیده است و وضعیت مرگ و میر نیز با یک شیب کند، رو به پایین بوده که طی آخرین آمار مربوط به روز گذشته حدود 9 نفر بوده است.

وی ادامه داد: آنچه که بیشتر دنبال آن و درحال تلاش برای آن هستیم تا ایمنی جامعه را افزایش دهیم موضوع واکسیناسیون است.

وی پوشش واکسیناسیون دوز اول را در جمعیت بالای 12 سال 77 درصد و پوشش واکسیناسیون دوز دوم را در این جمعیت 62 درصد عنوان کرد و ادامه داد: برای جمعیت بین 12 تا 18 سال که جمعیت دانش آموزی را در خود به صورت مستتر دارد، پوشش واکسیناسیون دوز اول 72 درصد و دوز دوم 49 درصد می باشد و علیرغم اینکه طرح واکسیناسیون جمعیت بین 12 تا 18 سال، از مهرماه آغاز گردید ولی روند خوبی را تاکنون طی کرده و بایستی به همین شکل ادامه پیدا کند.

گفتنی است در ادامه نشست مدیران واحدهای مختلف مرکز بهداشت استان به صورت جداگانه به بیان اقدامات صورت گرفته در خصوص پیشگیری این بیماری و نیز پیشبرد اجرای طرح شهدای سلامت به ایراد سخن پرداختند.

در پایان نیز اصحاب رسانه سؤالات خود را مطرح و مسئولین به آنها پاسخ دادند.

 

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)