رفتن به محتوای اصلی
x

برگزاری نشست خبری/اصفهان به عنوان شهر مسافرپذیر، در شرایط کنونی کرونا، بسیار آسیب پذیر است

نشست خبری و مطبوعاتی در خصوص عدم مسافرت های نوروزی در سال جدید، شنبه 23 اسفندماه، با حضور معاونین بهداشتی و درمان دانشگاه، معاون فنی اورژانس و جمعی از اصحاب رسانه در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.
در این نشست دکتر بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه، در ارتباط با وضعیت بیماری کووید 19 در استان اصفهان گفت: استان اصفهان بعد از سپری کردن موج سنگین در سه ماهه پاییز، دوره نزول کاهش تعداد بیماران را در مراکز مختلف در ماه های دی و بهمن ماه تجربه نمود، که دوباره از اواخر بهمن ماه در حال تجربه یک سیر صعودی بیماران حداقل در حوزه بستری ها می باشد.
وی ادامه داد: از نگاه اپیدمیولوژیک وقتی استانی مانند استان خوزستان در کنار استان ما موج جدیدی از کرونا را تحمل کند با فاصله نسبتا نزدیک تجربه آن را خواهیم داشت.
دکتر کلیدری به سیر صعودی بیماران طی دو سه هفته گذشته اشاره نمود و افزود: تعداد مراجعه بیماران با یک صیر صعودی آرام افزایش پیدا کرده به طوری که در بیمارستان های ما روزانه 450 تا 500 بیمار بستری وجود دارد و روزانه بین 80 تا 100 بیمار بستری می شوند و تقریبا همین تعداد نیز روزانه از بیمارستان ها مرخص می گردند و یک تعادل نسبی در خصوص ورود و خروج بیماران وجود دارد.
معاون درمان دانشگاه موتاسیون جدید بیماری را به عنوان نکته نگران کننده  عنوان نمود و تاکید کرد: در اسفندماه موتاسیون جدید ویروس در داخل استان مشاهده و تعداد زیادی نیز شناسایی شدند که سعی گردیده به صورت فعال هم کیس ها شناسایی و هم محدود شوند و هم کسانی که باآنها ارتباط نزدیک داشتند مورد ارزیابی قرار بگیرند و قرنطینه شوند.
دکتر کلیدری بازهم تاکید نمود: اگر سطح رعایت پروتکل ها در استان افت کند به خصوص که به ایام نوروز نزدیک می شویم ممکن است سفرهای مختلف و دید و بازدیدهای مختلف باعث ایجاد طغیان جدیدی از بیماری کرونا در داخل استان شود و آنچه که در استان خوزستان اتفاق افتاد مشابه آن را در استان اصفهان شاهد شویم.
وی به تجربه سنگینی که در استان خوزستان اتفاق افتاد اشاره و تصریح نمود: موجی که همکاران در استان خوزستان تجربه کردند بسیار سنگین بود، قدرت سرایت بسیار بالای ویروس و افرایش تعداد بیماران به مراکز درمانی و به تبع افزایش تعداد مرگ و میر و همچنین درگیری گروه های سنی پایین، که امیدوار هستیم با ایجاد محدودیت ها و رعایت قوانین و دستورالعمل ها توسط تمام مردم در روزها و هفته های آینده شاهد طغیان این ویروس در استان اصفهان نباشیم.
معاون درمان دانشگاه سناریوی احتمالی موج جدید ویروس را از لحاظ عملیاتی در حوزه درمان کاملا ترسیم شده عنوان کرد و تشریح نمود: با توجه به افزایش تعداد بیماران در روزهای اخیر، مجبور هستیم نقشه عملیاتی خود را گسترده تر کنیم، آنچه که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که بیمارستان خورشید مجددا به زنجیره خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کووید 19 اضافه شده و اگر تعداد بیماران افزایش پیدا کند مجبور می شویم بیمارستان های دیگر را به مجموعه درمان کووید اضافه کنیم.
وی بیمارستان خورشید، بیمارستان صدوقی و یکی از بیمارستان های تامین اجتماعی را به عنوان مراکز درمانی کووید 19 در حال حاضر معرفی و تاکید کرد: اگر وضعیت افزایش بیماران بستری ادامه پیدا کند بیمارستان امین و به مرور بیمارستان های بعدی به این زنجیره اضافه خواهند شد، ولی نگاه ما این است که تا جایی که ممکن است ظرفیت هایی را برای بیماران اورژانسی که در ایام نوروز ممکن است نیازمند جدی به خدمات باشند را حفظ کنیم.
معاون درمان دانشگاه در پایان سخنان خود مرکز آموزشی درمانی کودکان امام حسین(ع) را به عنوان مرکز ریفرال کرونا معرفی نمود و گفت: طبق تجربه ای که در استان خوزستان داشتیم، تعداد کودکانی که با تابلوی کووید 19 نیازمند بستری بودند بیشتر شده، پس تلاش نمودیم تا ظرفیت قابل توجه تری را آماده کنیم و آماده پذیرش بیماران در این محدوده سنی نیز باشیم.

در ادامه مراسم دکتر حیدری معاون بهداشتی دانشگاه و رییس مرکز بهداشت استان نیز به ارائه گزارشی از وضعیت تزریق واکسن در استان پرداخت و گفت: با توجه به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تزریق واکسن، از 6300 دوز واکسن ارسالی به استان اصفهان، با همکاری معاونت درمان، در مرحله اول واکسن برای همکاران در خط اول بیمارستان ها و در بخش های ICU و بیمارستان های ریفرال کرونا و سپس آزمایشگاه ها انجام گردیده، سپس افراد بسیار پر خطر شامل سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولین جسمی و حرکتی و جانبازان که قرار است در هفته جاری انجام گردد. در قدم بعدی کادر بهداشتی درمانی را تکمیل خواهیم کرد. در فاز دوم افراد مسن 80 سال و به ترتیب پایین تر و همچنین افرادی که دارای حداقل یک بیماری زمینه ای دارند واکسینه خواهند شد.
دکتر حیدری به نکته مهم ثبت نام در سامانه سیب اشاره کرد و گفت: آنچه که مهم است هر فردی که متقاضی دریافت واکسن می باشد بایستی در سامانه سیب ورود پیدا کرده و پرونده سلامت داشته باشد.
معاون درمان دانشگاه واکسن تزریق شده را اسپوتنیک روسی اعلام نمود و سپس به کار مشترک بین انستیتو پاستور ایران و کشور کوبا(یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده واکسن) نیز برای تولید واکسن اشاره کرد و گفت: مراحل اول و دوم واکسن، طی شده و در مرحله سوم چند استان از جمله اصفهان از هفته آینده برای تزریق واکسن به صورت پایلوت فراخوان میزنند، قابل ذکر است 4000 دوز واکسن در اختیار اصفهان قرار خواهد گرفت و برای 4000 نفر فراخوان زده می شود.
وی همچنین به زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به عنوان راه های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بایستی با مدیریت هوشمندانه و مراقبت های فردی و به طور کلی همراهی مردم و همکاری دستگاه های مختلف، درگیری جامعه به این ویروس را کمتر کرده تا بتوان واکسن را توسعه داده و همه را واکسینه کنیم.
دکتر حیدری، توصیه اکید وزارت بهداشت مبنی بر عدم مسافرت در تعطیلات نوروز را یکی از راه های مهم جلوگیری از گسترش این ویروس عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از سرویس های بهداشتی، رستوران ها و اقامت گاه های بین راهی، مکان های تاریخی و خطر تجمع مردم در این مکان ها، بسیار نگران کننده است و اصفهان نیز به عنوان شهر مسافرپذیر ممکن است بسیار آسیب پذیر باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه همکاری با نیروی انتظامی و پلیس راهور در مبادی ورودی اصفهان برای جلوگیری از ورود مسافران، جلسات با اتحادیه ها و سازمان سمت برای مدیریت در توزیع اقلام شب عید برای جلوگیری از تجمع مردم، نظارت بر انجام تست در پایانه های مسافربری، استفاده از سامانه ماسک در مبادی ورودی برای جلوگیری از ورود افراد مشکوک به شهر، اجرای گام چهارم طرح شهید سلیمانی و استفاده از ظرفیت نیروهای بسیج در تمامی محلات برای شناسایی و غربالگری و رهگیری و رصد افراد مشکوک در تماس با بیماران را از جمله راهکارهای انجام شده مرکز بهداشت استان برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا عنوان کرد و در پایان اظهار امیدواری نمود تا با همکاری مردم و مسئولین بتوان از ایجاد شرایط مشکل تر جلوگیری گردد تا با انجام واکسیناسیون برای گروه های پرخطر و سپس عموم مردم شرایط بهتری رقم زده شود.

در ادامه نیز آقای قاسمی معاون فنی اورژانس اصفهان نیز طی سخنانی با بیان تلاش بی وقفه پرسنل فوریت های پزشکی در راستای خدمت رسانی و سلامت مردم گفت: کارکنان فوریت های پزشکی در استان اصفهان در 154 پایگاه اورژانس شبانه روزی در حال خدمت به هم استانی های عزیز هستتند و طی یازده ماه گذشته تعداد 215600 ماموریت را به انجام رساندند.
وی به تعداد 250 آمبولانس در سطح استان اشاره کرد و گفت: بیش از 70 درصد این تعداد آمبولانس به روز بوده تنها حدود 25 درصد آن قدیمی است که طرح بازسازی و به روز رسانی آنها نیز در حال انجام می باشد.
آقای قاسمی  با بیان اینکه در گذشته پد هوایی برای ماموریت های هوایی وجود نداشت و فقط یک پد هوایی در مرکز الزهرا(س) بود تصریح کرد: در حال حاضر 24 پد در استان اصفهان افتتاح شده است.

شایان ذکراست در ادامه اصحاب رسانه سوالاتی را در خصوص سامانه سیب، سامانهHIS  کوثر، مراکز فعال برای خدمت رسانی به بیماران، بیمارستان های شرق استان، مشکلات اورژانس در خدمت رسانی و ... سوالاتی را مطرح که مسئولین به آنها پاسخ دادند.

 

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)