رفتن به محتوای اصلی
x

با افزایش آگاهی مانع از مسمومیت های دارویی شویم

مسمومیت ها از اورژانس های شایع پزشکی می باشند که می توانند منجر به عوارض خطرناکی بر روی ارگانهای مختلف بدن و یا حتی مرگ شوند و بار روانی و اقتصادی برای فرد، خانواده و جامعه داشته باشد بنابراین همه ساله بمنظور افزایش آگاهی مردم و به طبع پیشگیری و کاهش مسمومیت ها در کشور از اول تا هفتم آبان ماه هفته مسمومیتها نامگذاری شده است.
رئیس مرکز تحقیقات و مدیر گروه سم شناسی بالینی دانشگاه در خصوص هفته پیشگیری از مسمومیت ها گفت: هرسال شعاری به عنوان نماد این هفته اعلام می شود که امسال شعار «با افزایش آگاهی مانع از مسمومیتهای دارویی شویم» برای این هفته در نظر گرفته شده است.
دکتر نسترن ایزدی مود در این خصوص گفت: مسمومیت ها بیشتر در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال شایع می باشد که میتواند بصورت عمدی و یا اتفاقی باشد. مسمومیت های عمدی بیشتر در بیماران با سابقه بیماری های روانپزشکی و یا مشکلات روحی-روانی دیدهمیشود، در حالیکه مسمومیتهای اتفاقی بیشتر در بچه هاو افراد مسن اتفاق می افتد. لذا بایستی به نحوه نگهداری دارو، سموم، و مواد شوینده و دور از دسترس بودن آنها برای اطفال توجه شود.
وی افزود: از نظر نوع مسمومیت ها میتوان به مسمومیت ناشی از داروها، سوء مصرف مواد مخدر، الکل، مواد محرک، مسمومیت با آفت کشها و مسمومیت ناشی از گزش حیوانات مانند مار و عقرب اشاره نمود.
دکتر ایزدی با اشاره به اینکه درمان بیماران مسموم در اصفهان در اورژانس مسمومین مستقر در بیمارستان خورشید به صورت شبانه روزی انجام می‌شود گفت: این مرکز تنها مرکز تخصصی درمان مسمومیتها در سطح استان اصفهان و شهرهای مجاور می باشد که بیماران توسط متخصصین سم شناسی بالینی درمان میشوند.
وی یکی از مهمترین اقدامات در مسمومیت‌ها را پیشگیری عنوان کرد و تصریح نمود: پیشگیری مهمترین راه در خصوص مسمومیت ها می باشد، چراکه برخی از انواع سموم و مسمومیت ها درمان و آنتی دوت  اختصاصی برای انها وجود ندارد و اگر اتفاق بیفتد ممکن است منجر به فوت بیماران شود که می توان به مسمومیت با سموم علف کش مثل پاراکوات و یا جونده کشها مثل قرص برنج اشاره نمود از طرفی استان اصفهان با توجه به صنعتی بودن در معرض خطر مسمومیتهای ناشی از آنها می باشد که می بایستی با افزایش اطلاع رسانی و آگاهی دادن، از حوادث و مسمومیت های مرتبط جلوگیری نمود.
دکتر ایزدی ادامه داد: مسئله مهم دیگر در خصوص دسترسی مردم به داروها و سموم مختلف است که می بایستی نظارت دقیق بر توزیع آنها باشد، همچنین شیوع مسمومیت در سنین جوانی، نیاز به برنامه ریزی های بیشتر در این زمینه را می طلبد و درحوزه مسمومیت های عمدی علاوه بر مشاوره روانپزشکی که در این در مرکز توسط اساتید محترم روانپزشکی انجام میشود پیگیری اجتماعی این افراد پس از درمان و ترخیص حائز اهمیت می باشد.
وی همچنین گفت: مرکز تحقیقات و گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با همکاری مرکز محترم آموزشی درمانی خورشید، معاونت محترم پژوهشی دانشگاه، معاونت محترم غذا و دارو و سازمان محترم شهرداری با تمرکز بر روی آموزش پزشکان و نیروهای درمانی برنامه ای آموزشی جهت آشنائی با مسمومیت‌های  شایع و چگونگی مواجهه با انها در نظر گرفته اند که همه روزه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ از طریق مجازی برگزار میگردد.
رئیس مرکز تحقیقات و مدیر گروه سم شناسی بالینی دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: امید است که با آموزشهای لازم همگانی به مردم و هماهنگی های لارم با ارگانهای ذیربط جهت اقدامات لازم برای پیشگیری، بتوان در کاهش بروز مسمومیتها نقش موثری را ایفا نمود.