رفتن به محتوای اصلی
x

بازدید نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران از بیمارستان های استان اصفهان

صبح روز شنبه ۲۸ تیرماه، کریستف هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در حاشیه سفر به اصفهان ضمن برگزاری نشستی با مسئولین دانشگاه از مراکز آموزشی درمانی امین، الزهرا(س)، خورشید و آزمایشگاه‌ها و همچنین دستگاه سی تی اسکن برای بیماری کووید ۱۹ بازدید کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دیداری با نماینده سازمان بهداشت جهانی با اشاره به عملکرد مناسب مرکز بهداشت استان اصفهان در بحران کرونا اظهار کرد: هر چند تحریم‌ها برای تأمین کیت و مواد بهداشتی ما را تحت فشار قرار داده اما عملکرد خوبی داشتیم.

دکتر حیدری با بیان اینکه انجام تست کرونا از هشت اسفندماه سال 98 در آزمایشگاه مرکز بهداشت استان اصفهان به عنوان دومین آزمایشگاه در کشور آغاز شد، افزود: انجام تست از ۹۰ مورد آغاز و امروز به یک هزار تست رسیده است که البته همه این تست‌ها به صورت دستی انجام می‌شود و هنوز پس از چهار ماه موفق به خرید دستگاه تست اتوماتیک نشده‌ایم.

وی افزود: از ابتدای این طرح تاکنون ۸۰ هزار تست کرونا انجام شده است و تاکنون پاسخ ۲۵ هزار تست مثبت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه استفاده از خدمات آزمایشگاه‌های بیرونی برای تست کرونا در دستور کار بوده است، ادامه داد: ۱۰ آزمایشگاه اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۶ آزمایشگاه تأیید شدند.

دکتر حیدری همچنین گفت: در مجموع طی یک ماه اخیر هشت هزار تست کرونا در آزمایشگاه‌های بخش خصوصی انجام شده است و همه اطلاعات تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی در اختیار مرکز بهداشت قرار می‌گیرد و این اطلاعات با اطلاعات آزمایشگاه علوم پزشکی تجمیع و به وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

تنها راه جلوگیری از ویروس کرونا استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است

دکتر کریستوف همل‌من در حاشیه بازدید از مرکز آموزشی درمانی امین در جمع خبرنگاران گفت: هدف از سفر من به اصفهان نگاهی به وضعیت اخیر کووید ۱۹ در اصفهان، بازدید از بیمارستان‌ها و رفع چالش‌های موجود و کمک به کادر درمان این استان است.

وی با اشاره به بازدید خود از مرکز امین تصریح کرد: وضعیت این بیمارستان مناسب است، از ‌بخش مراقبت‌های ویژه، ‌بخش‌های تشخیصی و از ظرفیت سی تی اسکن آن بازدید کردم و اکنون این مرکز درمانی در حال آماده‌سازی و افزایش ظرفیت برای ارایه خدمات بیشتر است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران ادامه داد: بیمارستان امین بیمارستان تمیز و با کیفیت بالا خدمات ارایه می‌دهد و‌ بخش آی سی یو تمام تجهیزات لازم را برای ظرفیت موجود دارد که امیدوار کننده است.

وی اضافه کرد: تمامی کارکنان بهداشتی و نیروهای بیمارستان اصول کنترل عفونت را رعایت می‌کنند و همگی مجهز به تجهیزات حفاظت فردی هستند و از همه مهم‌تر تعهد مدیریت بیمارستان بر افزایش ظرفیت‌هاست.

دکتر همل‌من ادامه داد: ممکن است در ۲ ماه آینده همزمان با شروع فصل پاییز و زمستان وضعیت بدتر شود، هیچ راه دیگری برای کنترل آن وجود ندارد مگر آنکه هر فرد حفاظت شخصی را انجام بدهد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران درباره راهکار جلوگیری از انتشار بیماری کووید ۱۹ گفت: این مهم باید در رفتار شخصی مورد توجه قرار گیرد و تنها راهکار جلوگیری از آن رعایت اصول و مقررات حفاظت شخصی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران تصریح کرد: قبل از هرچیز حفاظت شخصی هر فرد مهم است، اما در صورت مشاهده علایم، افراد باید به بیمارستان‌ها و مراکز ارایه خدمات مراجعه کنند و اگر آزمایش مثبت شد براساس راهنمایی‌هایی که پزشک می‌کند یا باید در بیمارستان بستری شوند و یا در صورت خفیف بودن بیماری در قرنطینه خانگی بمانند.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین مسائل، آزمایش گرفتن از افرادی است که با افراد دارای کرونا در ارتباط بودند.

 

* مرکز آموزشی درمانی امین به بخش ICU فشار منفی برای کرونایی‌ها نیاز دارد

مدیر مرکز آموزشی درمانی امین اصفهان در این بازدید گفت: از سازمان بهداشت جهانی می‌خواهیم در زمینه ایجاد یک آی سی یو با فشار منفی واقعی برای بیماران کرونایی در این مرکز درمانی و در زمینه ارایه داروی "رمْدسیویر"(داروی ضد ویروس) به ما کمک کنند.

دکتر شماس اصفهانی افزود: مجوز احداث بخش مراقبت‌های ویژه از معاونت درمان، معاونت بهداشتی و معاونت امور فنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخذ شده است.

وی تصریح کرد: این مرکز از اسفندماه سال گذشته بعنوان مرکز ریفرال (ارجاع بیماران به بخش‌های مربوطه‌ی بیمارستان) کرونای استان اصفهان به همراه ۲ بیمارستان دیگر معرفی شد و اینمرکز درمانی تنها مرکز ریفرال بود که اطفال، نوزادان و بزرگسالان را پذیرش می‌کرد.

مدیر مرکز آموزشی درمانی امین تصریح کرد: در زمان شیوع بیماری، فشار کار بر سیستم پرستاری زیاد بود به همین دلیل دانشگاه از مراکز دیگر که نیروی آزاد داشتند در اختیار این بیمارستان قرار داده است.

دکترشماس اصفهانی با اشاره به فعالیت ۱۰ پزشک برای درمان بیماران کرونایی در این بیمارستان، بیان کرد: روش پذیرش بیماران به داخل بیمارستان ابتدا از اورژانس شروع می‌شود، سپس از گذشت ۶ تا ۲۴ ساعت و انجام  آزمایشات لازم، در صورت نیاز، به بستری بیمار اقدام می‌شود و در غیر این صورت درمان سرپایی انجام و جداسازی بیمار توصیه می‌شود.

وی گفت: برای نیروها و پزشکان بیمارستان تجهیزات و امکانات حفاظت فردی تهیه و توسط پروتکل‌های تعریف شده کاور کامل، کلاه، عینک، شیلد و ماسک N95 در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

مدیر مرکز آموزشی درمانی امین اصفهان با بیان اینکه کمترین ابتلا کادر درمان به کووید ۱۹ را در این مرکز شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از آزمایش سرولوژی کارمندان و نیروی بیمارستان وجود ندارد، اما تاکنون آزمایش PCR کمتر از پنج یا ۶ درصد از کادر بهداشتی ما مثبت شد، همچنین یکی از سوپروایزرهای بیمارستان پس از ۶ هفته دوباره به این بیماری مبتلا شده است.

وی اظهارداشت: در مجموع کادر بهداشتی اصفهان که به بیماران کووید ۱۹ خدمات رسانی می‌کنند حدود ۹۰۰ نفر هستند که پرسنلی که بیماری زمینه‌ای داشته و داروهای خاص مصرف می‌کردند از چرخه درمان جدا کردیم.

دکتر شماس ادامه داد: از لحاظ تجهیزات کمکی امکانات خوبی توسط علوم پزشکی تهیه شد و بیماری به دلیل نبود امکانات محروم نماند.

وی گفت: در ابتدا تعداد تخت‌ مراقبت‌های ویژه این مرکز ۴۵ تخت بود که ۳۵ تخت دیگر اضافه کردیم، همچنین در مقطعی ضریب اشغال این تخت‌ها به حدود ۹۰ تا صددرصد افزایش یافت اما با تدابیر اندیشیده شده شیب کاهش بیماری را شاهد بودیم و از تعداد تخت‌های مراقبت ویژه کم کردیم.

مدیر مرکز آموزشی درمانی امین بیان کرد: از ۴۵ تخت آی سی یو در مرکز امین، حدود ۷۰ درصد آن‌ها اشغال است، همچنین اکنون ۱۵۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان امین اصفهان بستری هستند.

شایان ذکر است مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیص درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از آن جایی که اصفهان قطب تولید لوازم پزشکی است در زمینه وسایل حفاظت فردی وضعیت بهتری نسبت به دیگر استان‌های کشور داریم.

دکترحمید گنجی در گفت و گو با کریستوف همل من با بیان اینکه همزمان با شیوع کرونا در اصفهان بیمارستان‌های خورشید و عیسی بن مریم(ع) به پذیرش این بیماران اختصاص یافت، افزود: در شهرستان‌های کوچک با جمعیت پایین و دارای یک بیمارستان فضای مجزا برای بیماران آلوده و غیر آلوده در نظر گرفته شد و در شهرستان‌هایی که چند بیمارستان داشتند یک بیمارستان ایزوله در اختیار بیماران کووید ۱۹ قرار گرفت.

به گفته مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیص درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نیروها و کادر درمان به لحاظ وسایل حفاظت فردی تامین هستند و تاکنون حتی یک فوتی میان کادر پرستاری نداشتیم و فقط ۲ پزشک از کادر بهداشت و درمان در اصفهان فوت کردند.

وی با اشاره به آزمایش سرولوژی آنتی بادی از کادر بهداشت و پزشکان افزود: این آزمایش در قالب طرح‌های پژوهشی انجام می‌شود و به صورت معمول و مداوم انجام نمی‌شود و وزارت بهداشت ایران درباره قطعی بودن این تست نظری نداده است.

دکتر گنجی در پاسخ به سوال نماینده سازمان جهانی بهداشت  در ایران که آیا بهبود یافتگان کادر درمان پس از ۶ هفته دوباره به این بیماری مبتلا شدند؟ گفت: در نیروهای بهداشت و درمان این موضوع وجود نداشت اما کمتر از ۱۰ نفر از مردم برای دومین بار به این ویروس مبتلا شدند.

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیص درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ۵۸ بیمارستان در استان برای بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافته است، اضافه کرد: هشت بیمارستان به صورت کلی درگیر هستند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای علمی و تخصصی متشکل از متخصصان عفونی، ریه و داخلی و اطفال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده تا آخرین دستاوردها را به صورت ریشه‌ای تحلیل کنند.

دکتر گنجی درباره چالش موجود در خصوص بیماری کرونا در استان، افزود: اگر آمار در همین حد بماند و یا به ۲ تا سه برابر برسد تا زمانی که تخت بیمارستان و آی سی یو داشته باشیم چالش اساسی نداریم ولی نگرانی ما این است که در ماه‌های آتی با موج عظیم از بیماری رو به رو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: اکنون ۵۰۰ تخت آی سی یو داریم که با یک چهارم این ظرفیت بیماران کرونا پذیرش می‌شوند و می‌توانیم تا ۳۰ درصد بیشتر تعداد تخت مراقبت‌های ویژه را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به سوال نماینده سازمان بهداشت جهانی در خصوص اینکه اصفهان از معدود استان‌هایی است که در وضعیت زرد قرار دارد در حالیکه بیشتر استان‌ها وضعیت قرمز دارند دلیل آن چیست، اظهارداشت: رفتار ویروس غیرقابل پیش بینی است و نمی‌توان قضاوت کرد، شاید در روزهای آتی هم این استان قرمز شود و این شرایط پایدار نیست.

دکتر گنجی تصریح کرد: در ۲ بخش دولتی و خصوصی آزمایش کووید ۱۹ از مردم انجام می‌شود، تمامی بیمارانی که بستری می‌شوند توسط دانشگاه علوم پزشکی آزمایش رایگان می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود هشت آزمایشگاه در استان استانداردها و مجوزهای لازم را اخذ کردند، اظهارکرد: بیماران سرپایی با اخذ هزینه آزمایش می‌دهند.

به گفته مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیص درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تمامی بیماران سرپایی که به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنند اگر نیازمند آزمایش باشند از آن‌ها پی سی آر دریافت می‌شود و پزشکان برای بیمارانی که علایم خفیف دارند اصراری به نوشتن آزمایش پی سی آر ندارند و تنها توصیه به ایزوله کردن و جداسازی و معاینات بعدی دارند.

 


 

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)