رفتن به محتوای اصلی
x

افتتاح نخستین سلامتکده دانشگاهی طب سنتی در اصفهان

در دهمین روز گرامیداشت دهه مبارک فجر، چهارشنبه 22 بهمن ماه، نخستین سلامتکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حضور رییس و جمعی از مسئولین دانشگاه و خیرین حوزه سلامت افتتاح گردید.

نخستین سلامتکده طب سنتی دانشگاه با زیربنای یکهزار و یکصد متر مربع به عنوان یکی از بزرگترین سلامتکده های طب سنتی کشور به ارایه خدمات درمانی، تشخیصی، مشاوره ای و آموزشی توسط متخصصان طب سنتی می پردازد.

سلامتکده طب سنتی اصفهان با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال و با  مشارکت دانشگاه و خیرین عرصه سلامت در محله رهنان اصفهان احداث شده است.

دکتر طاهره چنگیز رییس دانشگاه در حاشیه مراسم اولین سلامتکده طب سنتی در اصفهان اظهار کرد: این سلامتکده در فضایی وسیع با زیربنای بیش از هزار و ۵۰۰ مترمربع افتتاح شد که مقرر است بخش‌های درمانی، آموزشی و پزشکی طب سنتی استان در آن پیگیری شود.

وی افزود: با توجه به رویکرد و اعتمادی که قشر قابل توجه مردم به طب سنتی دارند و همچنین سیاست‌های عمومی کشور مبنی بر توسعه طب سنتی ایرانی لازم بود که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز سلامتکده‌ای را برای طب سنتی ایجاد کند تا با توجه به معیار علمی و مسائل اثبات شده طب سنتی، درمان‌های مورد اقبال عمومی در این مجموعه ارائه شود.

رئیس دانشگاه ادامه داد: در گذشته سلامتکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی فضایی محدود و امکانات کمی داشت، ولی با توجه به وضعیت موجود در این مجموعه به سمت استفاده از امکانات بیشتر خواهیم رفت تا بتوانیم نیاز و خواسته بخش قابل توجهی از مردم را پاسخ بدهیم.

وی در خصوص تربیت متخصصان طب سنتی توسط علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رشته تخصصی طب سنتی را از چند سال پیش داشته و امیدواریم با این امکانات و فضای جدید متخصصان جدیدی که با ما همکاری خواهند کرد توسعه طب سنتی را نیز در دستور کار داشته باشند.

دکتر چنگیز اضافه کرد: در این سلامتکده کسانی که دوره‌های طب سنتی را در دانشگاه سپری کرده‌اند فعالیت خواهند کرد و در داروخانه آن نیز داروسازانی که دکترای داروسازی داشته و سپس دوره داروسازی طب سنتی را طی کرده باشند ، فعالیت می نمایند.

وی تصریح کرد: در احداث این ساختمان در منطقه رهنان ابتدا خیران درمانی کمک کردند و با توجه به تغییر درخواست و مطالبه‌ها به توافق رسیدیم که این مرکز به عنوان سلامتکده طب سنتی و در عین حال خدمات درمانی شبانه روزی فعالیت کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص نحوه پذیرش بیمار در سلامتکده طب سنتی گفت: هر فرد بسته به تمایل خود می‌تواند به این مرکز برای تشخیص، درمان، مشاوره و آموزش مراجعه کنند.

دکتر چنگیز افزود: در این سلامتکده دوره‌های آموزش مزاج شناسی، طب سنتی، تغذیه، راه‌های اصلاح سبک زندگی، اصلاح عادات غذایی و دیگر موارد مرتبط با طب سنتی برگزار خواهد شد.

رئیس سلامتکده طب سنتی اصفهان نیز در در مراسم افتتاح سلامتکده طب سنتی اظهار داشت: این مرکز با توجه به ظرفیت های موجود در اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی در زمینه طب سنتی و همچنین رفع نیاز مردم در این زمینه راه اندازی شد.

دکتر غلامرضا عسکری با تاکید بر اینکه رویکرد این مرکز بیشتر درمان محور است، افزود: اگر بیماری متقاضی استفاده از طب سنتی برای درمان خود باشد به این مرکز ارجاع می شود تا زیر نظر متخصصان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این مرکز با توجه به ظرفیت های موجود در شهر اصفهان و وجود برخی داروخانه های داروهای گیاهی در این منطقه ایجاد شده است، اظهار امیدواری کرد: راه اندازی سلامتکده طب سنتی در اصفهان به رفع نیازهای موجود در بخش سلامت بر پایه و اصول علمی و تخصصی کمک بسیاری بنماید.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: این بحث دارای قدمت چند هزار ساله در کشورمان است و در سال های اخیر با ورود به دانشگاه های علوم پزشکی در مسیر علمی و توسعه قرار گرفته است.

دکترعسکری با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای گروه طب سنتی و اعضای هیات علمی فعال در این زمینه است، اضافه کرد: اسناد و دانش قدیمی از طب سنتی ایران وجود دارد که می توان آن را در کنار علوم و فناوری های نوین پزشکی به کار گرفت و مسائلی مانند تنوع و وفور گیاهان دارویی در کشور به ارتقا و غنای آن کمک زیادی می کند.

گفتنی است طب سنتی شامل جنبه‌های پزشکی در دانش سنتی است که در جوامع گوناگون و در نسل‌های مختلف پیش از دوران پزشکی مدرن شکل گرفته‌است.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، طب سنتی مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایهٔ نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف می باشد و در بهداشت، پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)