رفتن به محتوای اصلی
x

اطلاعیه آلودگی هوا/ توصیه های بهداشتی جهت کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا

معاونت بهداشتی دانشگاه پیرو اطلاعیه جوی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر سکون و پایداری هوا از روز پنج شنبه مورخ ۸ آبان ماه تا روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۹۹، توصیه های بهداشتی را به منظور کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا بر سلامت جامعه، به شرح زیر اعلام نمود:
 ۱-خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود تا شرایط به حالت مطلوب برگردد.
 ۲-شهروندان محترم تا حد امکان از خروج  غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری فرمایند.
 ۳-بیماران قلبی و تنفسی، مبتلایان به آسم، کودکان و سالمندان در فضاهای باز فعالیت ننمایند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری نموده و در منزل استراحت نمایند.
 ۴-کلیه ورزشکاران و شهروندان از هر گونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی در این شرایط در هوای باز خودداری نمایند.
 ۵- نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می شود.
 ۶-ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد. آلاینده های موجود در هوای خیابان های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می شود. بنابراین حتی المقدور در شرایط  آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه دارند و ضمن نگهداری کودکان در منزل، درها و پنجره ها رابسته نگاه دارند و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند.
 ۷-هنگام آلودگی هوا، از میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنند. آنتی اکسیدان های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه ها و کاهش اثرات آلاینده های هوا دارند.
 ۸-ماسک های کاغذی معمولی و دستمال نمی توانند مانع ورود آلاینده های هوا به سیستم تنفسی شوند. بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی شود. لذا ماسک های ویژه ای که با عنوان P1 , P2 (ماسک های سوپاپ دار) که در داروخانه ها عرضه می شود برای این شرایط تا حدی مناسب است. (مخصوصا برای افرادی که مجبورند در فضای باز فعالیت داشته باشند)